Nationale Raad Zwemveiligheid Heel Nederland zwemveilig

Dag van het Zwemonderwijs voor zwem- en duikverenigingen en reddingsbrigades 2024

Op zaterdag 6 april 2024 organiseert de Nationale Raad Zwemveiligheid in samenwerking met de KNZB, NCS, NOB en Reddingsbrigade Nederland de ‘Dag van het Zwemonderwijs voor zwem- en duikverenigingen en reddingsbrigades’ in Echteld. Deze dag is exclusief voor kader en bestuur van zwem- en duikverenigingen en reddingsbrigades en het programma bestaat uit een inspirerende lezing van Erik Hulzebosch en verschillende rondes met interessante masterclasses en leerzame workshops.

Erik Hulzebosch

Het programma ziet er als volgt uit:

09.00 – 09.30 uur      Binnenkomst
09.30 – 09.40 uur      Welkom
09.50 – 10.50 uur      Workshopronde 1
10.50 – 11.10 uur      Pauze
11.10 – 12.10 uur      Workshopronde 2
12.10 – 13.10 uur      Lunch
13.10 – 13.55 uur      Lezing door Erik Hulzebosch
14.05 – 15.05 uur      Workshopronde 3
15.05 – 15.25 uur      Pauze
15.25 – 16.25 uur      Workshopronde 4
Vanaf 16.25 uur        Afsluitend napraten met hapje en drankje

Klik hier voor het schematische programma.

Je stelt zelf je programma samen door elke ronde te kiezen voor een workshop of masterclass. Hieronder vind je meer informatie over de verschillende masterclasses, workshops en sessies.

Klik hier voor de flyer.

Bekijk hier de masterclasses

  • Zwemmen hoofd boven water / zwemmen hoofd onder water – Paul Leeuwenkuijl en Ronald van Driel

    In deze masterclass willen we met jullie ingaan over hoe de ontwikkeling van een kind verloopt, wat de invloed is van water en hoe je dit kan herkennen in het water. Daarnaast bespreken we met jullie de sensomotorische ontwikkeling van een kind. Wat zijn belangrijke onderdelen om voortgang in de zwemontwikkeling te realiseren.

    • Wat heb je daar voor nodig?
    • Waarom lopen kinderen vast?
    • Hoe herken je blokkades?
    • Wat is de invloed van de verschillende zintuigen?

    Wij vinden het van belang dat problemen vroegtijdig herkend worden en jullie daarop in kunnen springen of gericht om hulp kunnen vragen.

    Ronald van Driel, Bewegingsagoog revalidatie centrum Klimmendaal te Arnhem / Paul Leeuwenkuijl, kinder Fysiotherapeut revalidatie centrum Klimmendaal te Arnhem

    Beiden zijn we werkzaam in een revalidatiecentrum op de afdeling kind en Jeugd, waar wij kinderen met de leeftijd van 0 tot 18 jaar behandelen. Deze kinderen hebben uiteenlopende ontwikkelingsniveaus, van regulier onderwijs met rugzak tot speciaal onderwijs. Een groot deel van onze behandeling bestaat ook uit therapie in het water, gericht op met name zwemvaardigheid ( motoriek en lichaamsbesef in water).

    Wij krijgen steeds meer verwijzingen van kinderen ter observatie, die in de zwemlessen vastlopen op motorisch vlak. Bij deze kinderen is dan vaak nog geen leerachterstand of een diagnose vastgesteld (kinderen starten met zwemlessen in Groep 1 of 2 basisschool).

    Zwemles is vaak de eerste graadmeter waarbij problemen in de motoriek of leerontwikkeling worden vastgesteld.

    Je volgt deze masterclass in ronde 1 en 2.

  • Differentiëren in de zwemles – Titeke Postma (Propulz.tP)

    Omgaan met verschillen in de zwemles, het blijft een lastig onderwerp. Hoe zorg je ervoor dat je alle kinderen evenveel aandacht kunt geven? Hoe hou je als lesgever het overzicht? Hoe hou je de vooruitgang van de kinderen bij? Zodat je het leerlingvolgsysteem goed kunt invullen? In deze masterclass inventariseren we kort welke verschillen je tegen kunt komen bij de kinderen. Daarna bespreken we een aantal ‘kant en klare’ voorstellen die je helpen om te differentiëren. En waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

    Deze Masterclass kun je volgen in ronde 3 en 4.

     

  • Best lastig! Omgaan met lastgevend gedrag in de zwemles – Patty van ‘t Hooft (Passend Bewegen)

    Het liefst heeft elke lesgever een leuke zwemles waarin de kinderen veel leren en plezier hebben. Helaas lukt dat niet altijd en vooral lastig gedrag in de zwemles kan die plezierige sfeer verstoren. Lastig gedrag roept namelijk vaak een negatieve reactie op bij degenen die er mee te maken krijgen. De aandacht wordt afgeleid, er kan een sociale onveilig sfeer ontstaan en kinderen kunnen minder goed tot leren komen. Om lastig gedrag positief te kunnen beïnvloeden helpt het om meer inzicht te krijgen in het waarom van het lastige gedrag. In deze workshop bespreken we mogelijke oorzaken van lastig gedrag in de zwemles en gaan in op welke aanpak daarbij zou kunnen passen om de zwemles weer voor iedereen plezierig te maken.

    Deze masterclass vind je in ronde 3 en 4.

Bekijk hier de workshops

  • Variatie in de zwemles – Titeke Postma (Propulz.tP)

    We leren kinderen in de zwemles allerlei vaardigheden. We weten, uit onderzoek, dat variatie in het leren van groot belang is. Maar onze creativiteit is soms op. We ‘serveren’ in de les vaak dezelfde opdrachten en proeven. In deze workshop gaan we op een speelse manier aan de slag met alles wat we altijd al doen. We kijken naar de voordelen van variatie en je ontvangt een zak met ingrediënten en recepten om heerlijke, gevarieerde lessen te maken!

    Nieuwsgierig? Kom langs en doe mee in ronde 1.

  • Hoe behoud je kinderen na het behalen van hun zwemdiploma voor jouw vereniging? – Bas Hokke (KNZB)

    “Als je je zwemdiploma hebt, dan mag je op een ‘echte’ sport” is een veelgehoorde uitspraak van ouders van kinderen die zwemlessen volgen. Maar dat die ‘echte’ sport ook een zwemsport kan zijn, daar staan ze vaak niet bij stil.

    In deze interactieve sessie ga je met andere bestuurders van verenigingen in gesprek over de vraag hoe we kinderen, na het behalen van hun zwemdiploma, kunnen behouden voor de vereniging. Verwacht geen panklare oplossing, maar wel kaders en handvatten om dit thema binnen jouw vereniging effectief op te pakken.

    Je kunt deze sessie volgen in ronde 1.

  • Vrijwilligers aan je binden – Elly Smits (SESAM)

    “Veel stichtingen en verenigingen hebben zorgen over hoe ze vrijwilligers en (bestuurs)leden kunnen werven en behouden. Vrijwilligers passen niet meer in het traditionele model van functiebeschrijvingen (“wat wij nodig hebben”). Hun relatie met jouw organisatie is steeds meer gebaseerd op wederkerigheid. De ‘oude’ functies worden vervangen door concrete en afgebakende taken en projecten.

    Hoe kun je als bestuur inspelen op deze maatschappelijke veranderingen, waardoor je toch vrijwilligers aan je weet te binden? Die vraag staat centraal in deze training.

    Het doel van deze workshop is feiten en inzichten te delen over het vrijwilligersveld, opgedaan door SESAM in de loop der jaren. En handvatten te bieden, waarmee je aan de slag kunt.”

    Deze workshop vind je in ronde 2.

  • Hoogbegaafd? Dat zie je zo! Of toch niet? – Sietske van der Worp

    De kans is groot dat je al eens een hoogbegaafden in je zwemles hebt gehad. Herkende je ze? Weet je wat je kunt doen om ze te ondersteunen? In deze workshop ontdek je wat hoogbegaafdheid is en wat je daarvan zou kunnen merken tijdens de zwemles. Uiteraard krijg je handvatten om deze zwemmers te begeleiden tijdens je les en kun je al je vragen stellen.

    Deze workshop wordt gehouden in ronde 2.

  • Succesvolle aanpak in en rondom het zwemonderwijs – Arno Geul (voorzitter HZC De Robben)

    De Hilversumsche Zwemclub (HZC) De Robben wil graag in deze workshop haar succesvolle aanpak delen hoe zij haar ABC Zwemlessen van maar 25 zwemles leerlingen in 2020 naar inmiddels ruim meer dan 350 zwemles leerlingen met een wachtlijst van gemiddeld 80 leerlingen, heeft kunnen bewerkstelligen.

    Doe inspiratie op tijdens deze workshop in ronde 2.

  • Wat betekent het Sportakkoord voor jouw vereniging – Johan van Kouterik

    Deze workshop wordt gehouden in ronde 3. De inhoud volgt nog.

  • De gehandicapte zwemmer – Wendy Scholten

    Wendy Scholten kan je van alles vertellen over zwemmers met syndroom van down, autisme, doof, blind, verstandelijk beperkt of lichamelijk beperkt. Tijdens deze workshop gaat Wendy dit niet doen. Ze neemt je mee in het anders (leren) denken, waardoor je anders naar de gehandicapte zwemmer kijkt en gaat handelen.

    It amounts learning to think
    differently so you look at things
    differently …

    Hier hoor je meer over in ronde 3.

  • Maak werk van een blauwe golf voor gewenst gedrag! – Peter ten Hove (integriteitsmanager Reddingsbrigade Nederland en KNZB)

    Code blauw is een begrip binnen de zwemsport. Het vormt de basis voor ons stimulerende sportklimaat: een 100% eerlijke, gezonde, inclusieve, open, plezierige en veilige zwemsector.

    Het is tijd om onze code tot leven te brengen! Dat doen we door actief onze kernwaarden uit te dragen en gewenst gedrag te stimuleren. Want nog te vaak richten we onze energie op wat we niet (meer) willen. Wat nu als we het vergrootglas en onze energie richten op al het moois dat de zwemsport week in week uit heeft te bieden?

    Vanzelfsprekend zijn we er daarmee niet. Er zullen zich incidenten voor blijven doen. Maar het geeft rust en vertrouwen wanneer we met elkaar samenwerken vanuit onze breed (uit)gedragen kernwaarden. Waarbij incidenten professioneel, tijdig en adequaat worden opgepakt en we ze kunnen laten voor wat ze zijn: een uitzondering op onze regels.

    Samen creëren we een blauwe golf voor iedereen die in aanraking komt met de zwemsport.

    In deze workshop word je meegenomen in de omslag van codes en regels (Code Blauw) naar het stimuleren van gewenst gedrag (Blauwe Golf). Ook worden handvaten gegeven om incidenten te voorkomen en op een zorgvuldige en professionele wijze op te volgen.

    Ben jij erbij in ronde 4?

  • Snorkelen – Rob Fokkinga (eigenaar van Walderveenbad Loosdrecht, Calypsosport Abcoude en Duikcentrum Loosdrecht)

    Wanneer een kind het Zwem-ABC haalt, zijn er diverse mogelijkheden om de kennis en kunde in het zwemmen te verbreden.

    Wil je naar de zwemvereniging, dan kies je voor de zwemvaardigheidsdiploma’s. Met onderdelen van Aquasportief tot aan de wedstrijdslagen en van waterpolo tot aan schoonspringen, schoonzwemmen of de wereldzwemslagen. Wil je naar de reddingsbrigade, dan kies je voor de survivaldiploma’s.

    Maar…… menig kind is meer van het onder water zwemmen en is wellicht erg geïnteresseerd in de onderwaterwereld die hij straks op vakantie wil ontdekken. In dat geval is snorkelen de juiste stap.

    Deze workshop gaat over de materialen, de diplomalijn en de oefenstof.

    Volg deze workshop met tips en tricks voor een leuke, uitdagende snorkelles in ronde 4.

Bekijk hier de overige opties

  • Bijscholing Survival – Erik Willems en Chantal Henkes (NRZ)

    In 2024 zijn de nieuwe Nationale Survivaldiploma’s geïntroduceerd en toegevoegd aan de Licentie Nationale Zwemdiploma’s. Dit betekent dat de Survivallessen door een gekwalificeerde lesgever worden gegeven.

    Met deze bijscholing Survival kunnen huidige lesgevers Survival die voldoen aan de instroomeis maar niet in het bezit zijn van een kwalificatie conform criterium A2 van het licentieonderdeel Survival een bevoegdheid Lesgever Survival behalen zonder verdere scholing.

    Let op! Deelname aan deze sessie is alleen mogelijk indien de lesgever in het bezit is van een Kwalificatie Lesgever Zwem-ABC én ervaring heeft in het geven van survivallessen.

    Deze bijscholing wordt gehouden in ronde 1 en 2.

  • Normeringssessie Survival – Erik Willems (NRZ)

    Het doel van de Normeringsessie Survival is zorgen dat jij voldoende kennis hebt over en de verantwoordelijkheid kunt dragen voor de interne kwaliteitsborging van het diplomazwemmen voor de Nationale Survivaldiploma’s. De Normeringsessie Survival bevat de volgende onderwerpen:

    • De organisatie en uitvoering van het diplomazwemmen voor de Nationale Survivaldiploma’s.
    • De Examenregeling Nationale Zwemdiploma’s – onderdeel Survival, inclusief essentie en normering.

    Je vindt deze sessie in ronde 3.

Toets Examinator Nationale Zwemdiploma’s
Deelnemers (met de juiste vooropleiding) kunnen deze dag gratis deelnemen aan de toets Examinator Nationale Zwemdiploma’s. Dit dient wel vooraf aangegeven te worden op het aanmeldingsformulier.

Kosten
Door de samenwerking en financiële ondersteuning van de verschillende organisaties is het ons weer gelukt de kosten laag te houden! Een hele dag bijwonen kost € 87,75 en een halve dag € 56,75 (p.p., excl. BTW). Voor een hele dag krijg je deelname aan 4 workshoprondes, een lezing, een lunch en een afsluitende borrel. Bij een halve dag (waarbij je kunt kiezen uit de ochtend of de middag) volg je 2 workshoprondes, de lezing en geniet je ook van een lunch.

Aanmelden
Aanmelden voor deze Dag van het Zwemonderwijs kan via het aanmeldingsformulier.