Nationale Raad Zwemveiligheid Heel Nederland zwemveilig

Kinderen aan het woord tijdens de Dag van het Zwemonderwijs 2018

Tijdens de Dag van het Zwemonderwijs 2018 gaf Tako Rietveld, alias De Kindercorrespondent, een plenaire lezing. Samen met 7 kinderen uit groep 7 van basisschool Eben-Haezer in Kamerik was hij onze speciale gast bij De Boerinn in Kamerik.

‘Praat niet alleen óver kinderen, maar vooral ook mét ze’, is de boodschap van de Kindercorrespondent. ‘Volwassenen staan vaak in de zend-modus. Ze vertellen kinderen wat ze moeten doen. Als je het in overleg en dus samen doet, wordt het voor iedereen een stuk leuker. Dit hoeft geen extra tijd te kosten. Als je met kinderen communiceert, doe dat dan op gelijke hoogte. Als je blijft staan, kijk je letterlijk en figuurlijk op ze neer.’

Ruim 160 zwemonderwijzers en andere belangstellenden uit de branche luisterden geïnteresseerd en ook wel iets gespannen naar wat de kinderen te vertellen hadden. Het publiek mocht vragen stellen aan de kinderen. En dit leverde mooie en eerlijke inzichten op.

Willen jullie zwemles in kleine of grotere groepen?
De meeste kinderen zijn voor kleinere groepjes, omdat er dan meer aandacht per kind is en dat je het dan sneller en beter zou kunnen leren. Maar vriendschappen sluiten tijdens de zwemles wordt als belangrijk argument aangehaald voor het in grotere groepen zwemles geven. En dat is belangrijk om zwemles leuk te blijven vinden. Mooie voorbeelden van hoe kinderen tegen de voor- en nadelen van vormen van zwemles aan kijken.

Wel of geen ouders bij de zwemles?
Over het algemeen zijn kinderen geen voorstander van ouders bij de zwemles. ‘Dat leidt af.’ Ook krijgen kinderen na afloop commentaar van de ouders. Soms is het wel fijn als ouders zien dat kinderen goed hun best doen. Zeker bij het afzwemmen. Soms met ouders, maar meestal zonder is het advies van de kinderen. En:  ‘Als ze gaan staan zwaaien, schaam ik me dood.’

Is humor tijdens de zwemles goed?
De zwemleraar mag wel iets meer glimlachen volgens de kinderen. En grapjes maken is belangrijk. Humor wordt door de kinderen dus zeker gewaardeerd. ‘Maar niet teveel, anders krijg je door het lachen water binnen en dan verdrink je’, aldus een van de kids.

Bij deze vraag werd door een van de jongens geopperd dat de kinderen die het goed doen tijdens de les, de laatste 10 minuten mogen spelen en de kinderen die het minder goed doen niet. Hier moest het publiek erg om lachen, een teken dat dit idee waarschijnlijk niet wordt overgenomen.

Vinden jullie dat het zwemdiploma C verplicht moet worden gesteld?
Het antwoord luidt volmondig: nee! Verplicht iets doen is duidelijk niet aan de kinderen besteed. De zwemles moet gewoon leuker worden gemaakt, dan gaan er vanzelf meer kinderen voor het zwemdiploma C, aldus de kinderen. Een van de jongens zei: ‘Eigenlijk zou je moeten beginnen met diploma B en daarna pas diploma A, want A is leuker dan B en dan is de kans groter dat kinderen ook door willen gaan met C’. Een mooie zienswijze!

Wat vinden jullie ervan als de zwemonderwijzer(es) je aanraakt?
Voor de kinderen is het niet zo’n probleem. Even de buik omhoog duwen om beter te leren drijven is prima, zolang ‘de gevoelige plekjes’ maar niet worden aangeraakt. Ook is voor kinderen niet altijd duidelijk waarom een zwemleraar ze vastpakt. Tako vatte samen: eerst vertellen wat je wilt of gaat doen en waarom en dan even vragen of het kind akkoord is.

Hoe kan de zwemles leuker worden gemaakt?
Bij deze vraag werden spelletjes als onderwater voetbal en een soort snoephappen vanuit het water genoemd. De kinderen gaven aan dat de zwemles in het begin leuk is, omdat je dan allemaal spelletjes mag doen. Een mooie vraag om als aanbieder ook aan de kinderen van je eigen zwemles te stellen. Dit biedt inspiratie voor innovatie van de zwemles. Een van de jongens: ‘Het is jammer als je na afloop denkt: wat een kakles was dit!’

Wie van jullie heeft het C-diploma gehaald?
Slechts 1 jongetje is in bezit van het C-diploma. De rest is gestopt na het B-diploma. Waarom? ‘Omdat ik voetbal toch net iets leuker vond dan zwemles en ik moest kiezen’ aldus een van de jongens.

Tako gaf ook nog een aantal tips, waaronder dat je in een gesprek met een kind het beste op gelijke hoogte kunt zijn, dus ga bijvoorbeeld door de knieën. Dat communiceert letterlijk en figuurlijk op gelijke hoogte. Verder gaf hij aan: ‘Behandel kinderen met respect en als gelijke, maar op een voetstuk plaatsen is ook weer niet nodig.’

Kinderen denken veel minder in problemen, maar meer in uitdagingen en creatieve oplossingen. Door deze lezing werd iedereen in ieder geval aan het denken gezet. We kunnen nog veel van kinderen leren!

 

De kindercorrespondent

Tako Rietveld is bedenker, initiator, drijvende kracht en dé eerste echte Kindercorrespondent in de wereld. Hij vindt dat er veel te veel over kinderen gepraat wordt en veel te weinig met ze. Tien jaar lang was hij verslaggever voor het NOS Jeugdjournaal. Daar ontdekte hij dat kinderen veel meer te vertellen hebben dan de meeste volwassenen denken. De jeugd is een oneindige bron van inspiratie en creativiteit. Die bron moet door de meeste mensen nog ontdekt worden. Daar helpt hij graag bij.

Ter voorbereiding op deze lezing maakte Tako een filmpje in Sportplaza Tiel. Ook hierin gaven kinderen eerlijke antwoorden op vragen over zwemles. Bekijk het filmpje hieronder.

Recente berichten

Meer Nieuws