Nationale Raad Zwemveiligheid Heel Nederland zwemveilig

Praktijkvoorbeeld: Leren zwemmen voor kinderen met een beperking (2)

“Vrolijk speelgoed als lesmateriaal, het houdt de aandacht vast”

Een verstandelijke of fysieke beperking kan een extra drempel zijn bij het leren zwemmen. De instructeurs van Wedex Zwemscholen in Veldhoven en Zwem- en Sport Eikenburg, beide onderdeel van Hydra Sport, zijn specialisten in het geven van zwemlessen aan kinderen met een functiebeperking. Het vraagt engelengeduld, maar: “Je moet trots zijn op elk stapje vooruit.”

Uit de hele regio komen kinderen uit de doelgroep naar Zwembad De Berkt in het Brabantse Veldhoven en Zwem- en sportcentrum Eikenburg in Eindhoven. Van kinderen met adhd tot kinderen in een rolstoel, zo’n 140 elke week.

‘’De leerlingen komen bij ons via zorginstellingen, speciaal onderwijs of via de ouders zelf. Met diverse scholen hebben wij door de jaren heen een fijne samenwerking opgebouwd’’, vertelt locatiemanager Lizzy van Acht. “Ook ouders van deze kinderen willen graag dat hun kind kan zwemmen, zij kunnen óók per ongeluk in het water vallen. En een uitstapje naar het zwembad is gewoon leuk, de meeste kinderen zwemmen heel graag en dat is bij deze doelgroep niet anders.”

Spelenderwijs aan de slag
Zwemmen is heel leuk, maar over het doel van de lessen is Van Acht duidelijk: een zwemdiploma. “Bij deze groep vraagt dat engelengeduld. Je moet trots zijn op elk stapje vooruit. Laatst kregen we een grote bos bloemen van ouders met een kaartje erbij waarop stond: ‘’Jullie gaan door waar anderen stoppen’’. Hun zoon had na vijf jaar zijn zwemdiploma A behaald. Ze waren zó trots, geweldig!”

“Bij veel kinderen moet je de zwemlessen opnieuw uitvinden. Wat kan een kind, hoe reageert het. We gaan spelenderwijs aan de slag om de mogelijkheden van een kind te ontdekken. Vaak kunnen ze instructies niet aan en moeten ze voelen, ervaren hoe het moet. Daarbij is vertrouwen in de instructeur enorm belangrijk, want soms moet je net iets verder gaan dan een kind denkt te kunnen. Je moet het laten ervaren hoe je kunt drijven of zwemmen. Kinderen en ouders moeten daarbij onvoorwaardelijk vertrouwen in je hebben, dat je als instructeur weet wat je doet. Daarom werken wij niet met vrijwilligers, ouders helpen ook niet mee tijdens de les. Ouders zijn ouders, die moeten kinderen niet aanzetten om over grenzen heen te gaan. Dat mag je niet van ze vragen.”

Plastic speelgoed
Om de aandacht van haar leerlingen vast te houden, gebruikt Van Acht allerlei spullen. “Dan zie ik een leuke puzzel voor baby’s bij de drogist, met van die kunststof blokken: die kun je ook zwemmend in elkaar zetten. Dat maakt de zwemles speelser en dus leuker. We hadden gisteren enkele dromerige kinderen in het bad. Hun aandacht weten we vast te houden met gekleurde blokjes die we op de kant zetten. Deze blokjes moeten ze al zwemmend omgooien. Zo weten ze precies hoe ver ze nog moeten en wanneer ze klaar zijn.”

Wel zwemveilig, geen erkenning
Sommige leerlingen kunnen alleen op hun rug zwemmen, anders niet. Jammer genoeg kun je dan niet voldoen aan de eisen die worden gesteld voor het A-diploma. “Maar ze kunnen zichzelf wel redden in het water. En ze kunnen ergens naartoe zwemmen. Het is jammer dat de Nationale Raad Zwemveiligheid daar niet op inspeelt met haar zwemdiploma’s en certificaten, want deze kinderen zijn wél zwemveilig. Wij hebben daarom, als aanvulling op de Nationale Zwemdiploma’s A, B en C, ook nog zelf enkele diploma’s gemaakt. Speciaal voor de kinderen die heel lang lessen bij ons volgen. Zodat ook zij regelmatig een beloning krijgen voor hun harde werken.”

Jammer genoeg krijgen de kinderen die erkenning nog niet overal. “Ze mogen in een ander zwembad vaak niet in het diepe omdat ze geen zwemdiploma hebben. Dat is heel frustrerend, zoals laatst de ouders van een jongen met een ernstige verstandelijke beperking vertelden. Hij moest uit het diepe bad, terwijl hij en zijn ouders juist zo veel moeite hebben gedaan om hem te leren zwemmen.” Van Acht wil graag met de NRZ kijken hoe de zelfredzaamheid van de doelgroep landelijk meer erkenning kan krijgen.

In het diepe
De zwemlessen volhouden is niet altijd makkelijk voor de kinderen, maar humor helpt. Grapjes maken, normaal doen want het zijn gewoon kinderen, vertelt Van Acht. “Op een gegeven moment zie je niet meer dat ze een beperking hebben.”

De werkwijze in de les is afhankelijk van de mogelijkheden van het kind. Alle zwemlessen worden gegeven in het diepe bad, zodat er geen keuze is dan te leren zwemmen. Van Acht werkt meestal in kleine groepjes van vier kinderen met twee instructeurs. Altijd dezelfde zodat instructeurs en kinderen elkaar goed leren kennen.

Er zijn ook leerlingen die gewoon kunnen mee zwemmen in de reguliere zwemlessen van Wedex zwemscholen. “Dat moeten ze natuurlijk wel aankunnen. Het is heel goed voor álle kinderen als dit kan. Er is zelfs een mooie bijkomstigheid: je brengt kinderen samen zodat ze elkaar leren kennen. En dat vind ik belangrijk: dat kinderen met en zonder beperking elkaar ontmoeten en met elkaar om kunnen gaan.”

Dit bericht is tot stand gekomen vanuit het kennisproject NL Zwemveilig.

Recente berichten

Meer Nieuws