Nationale Raad Zwemveiligheid Heel Nederland zwemveilig

Speciaal onderwijs biedt vaker schoolzwemmen aan dan regulier primair onderwijs

Vanuit het project NL Zwemveilig heeft Mulier Instituut nieuwe cijfers op een rij gezet over het aanbod van schoolzwemmen in het speciaal onderwijs in Nederland.

Sinds 1985 is het aanbieden van schoolzwemmen niet meer verplicht en is het aan gemeenten en schoolbesturen of zij schoolzwemmen wel of niet willen organiseren (en financieren). Schoolzwemmen wordt door een deel van de scholen nog steeds gegeven, hetzij met verschillende doelen dan alleen het behalen van een diploma. Zo zijn er ook scholen die het schoolzwemmen meer inzetten als ‘natte gymles’. Het Mulier Instituut heeft in 2019 scholen van het speciaal (basis)onderwijs gevraagd naar hun aanbod van schoolzwemprogramma’s en maakte een factsheet over de uitkomsten.

Wat blijkt is dat ruim de helft van de scholen (54%) in het speciaal onderwijs schoolzwemmen aanbiedt. Dit is meer dan in het primair onderwijs waar bijna een derde van de scholen (31%) schoolzwemmen aanbiedt. Schoolzwemmen is voor kinderen met een beperking in het speciaal (basis)onderwijs een manier om langs een andere leerroute dan de particuliere zwemles zwemvaardigheden aan te leren. In de praktijk blijkt namelijk dat het particuliere zwemlesaanbod het regelmatig lastig vindt om goed aan te sluiten op de behoeftes en mogelijkheden voor deze groep. Het aanbod aan schoolzwemmen vormt meestal een aanvulling op het bewegingsonderwijs dat al wordt gegeven. Voor scholen heeft het aanbieden van schoolzwemmen veel impact op het rooster, omdat dubbel zoveel tijd moet worden ingeroosterd dan de effectieve lestijd in verband met vervoer en omkleden.

Klik hier voor de volledige factsheet: Schoolzwemmen in het speciaal onderwijs.

Binnen NL Zwemveilig is ‘zwemveiligheid van kinderen met een beperking’ een belangrijk deelproject. Patty van ’t Hooft is projectleider van dit project. Momenteel wordt er een aantal instrumenten ontwikkeld voor zwemonderwijzers die lesgeven aan kinderen met een leerprobleem, – achterstand of beperking. Aankomend voorjaar zullen er onder meer leskaarten en filmpjes beschikbaar komen.

Wil je hiervan op de hoogte blijven? Abonneer je dan nu op de nieuwsbrief.

Wil je meer achtergrondinformatie over schoolzwemmen, dan kun je ook het rapport over Schoolzwemmen (uit 2016) of het rapport over Lokale regelingen zwemvaardigheid (uit 2019) lezen.

Dit bericht is tot stand gekomen vanuit het kennisproject NL Zwemveilig.

Recente berichten

Meer Nieuws