Nationale Raad Zwemveiligheid Heel Nederland zwemveilig

Onderzoek naar zwemles van de toekomst

De Nationale Raad Zwemveiligheid is partner in een promotieonderzoek van VU Amsterdam en InnoSportlab de Tongelreep. Het promotieonderzoek duurt 4 tot 5 jaar en heeft als doel om, naast de huidige methodieken die zwemaanbieders inzetten, een vernieuwde zwemlesmethode te ontwikkelen die goed aansluit bij de belevingswereld van het kind en waarbij zwemplezier centraal staat. Dit vergroot de kans dat kinderen na het diplomazwemmen ook met plezier blijven zwemmen en betrokken blijven bij een zwemvereniging.

Aanleiding voor het onderzoek is het idee dat kinderen die met plezier naar zwemles gaan, daarna vaker blijven zwemmen. Met de overtuiging dat plezier de kwaliteit van de zwemles niet in de weg hoeft te staan. Het onderzoek valt onder het thema ‘Kennis en Innovatie’ van het Nationaal Plan Zwemveiligheid en wordt uitgevoerd door Carola Minkels. Zij is bewegingswetenschapper promovendus bij Fieldlab Swimming en vertelt in dit artikel meer over de onderzoeksdoelen en aanpak van haar promotieonderzoek.  

Onderzoeksdoel 1 – huidige lesmethoden in kaart
Carola legt uit wat het doel is van de eerste fase van het onderzoekstraject: “Het eerste doel is om de huidige methoden die gebruikt worden tijdens de zwemles zo goed mogelijk in kaart te brengen.’’ Hiervoor observeren de onderzoekers bij verschillende zwembaden/zwemverenigingen/zwemscholen die onder andere zwemles geven volgens de methodieken SuperSpetters of Easyswim.

Het onderzoek is gebaseerd op de Self-Determination Theory. Dit is een theorie van Ryan en Deci (2020) waarin onderscheid wordt gemaakt tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Bij intrinsieke motivatie wordt een activiteit uitgevoerd vanwege eigen interesse en plezier. Extrinsieke motivatie komt van buitenaf. Bijvoorbeeld door beloningen of verwachtingen van anderen.

Onderzoeksdoel 2 – interventiestudie van reguliere- en nieuwe zwemlesmethode
Carola vertelt over het tweede onderzoeksdoel: ‘’Ons tweede doel is een interventiestudie waarin reguliere zwemlesmethoden worden vergeleken met een nieuwe methode. Deze nieuwe methode wordt zo ingericht dat er aan de behoeften van de Self-Determination Theory voldaan wordt. We onderzoeken of hiermee de motivatie om te zwemmen en het verwerven van zwemvaardigheden bij beginnende zwemmers wordt vergroot.’’ De interventies zijn bedoeld om het gevoel van autonomie, competentie en verbondenheid van de kinderen tijdens de zwemles te vergroten.

Onderzoeksdoel 3 – richt zich op het aanleren van de zwembeweging
Carola: “Hiervoor vergelijken we verschillende methodes gericht op het aanleren van de zwembeweging met elkaar. Denk hierbij aan interventiestudies gericht op interne of externe focus van aandacht, impliciet of expliciet leren en variatie tijdens het oefenen. Hierdoor hopen we uit te vinden welke methode verantwoordelijk is voor het sneller en effectiever verwerven van zwemvaardigheden bij beginnende zwemmers.’’

Wil jij meehelpen aan het onderzoek?
Voor het promotieonderzoek is het onderzoeksteam op zoek naar zwembaden, zwemverenigingen en/of zweminstructeurs die het Zwem-ABC uitgeven of lesgeven volgens de methodieken SuperSpetters of Easyswim. Wil jij helpen? Laat hier jouw contactgegevens achter, dan nemen zij contact met je op. 

Recente berichten

Meer Nieuws