Leren zwemmen moet voor ieder kind mogelijk zijn
Zwemles is belangrijk voor ieder kind. Alle kinderen moeten een kans krijgen om te leren zwemmen. Ook voor kinderen die opgroeien in armoede. Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat deze kinderen achterblijven met het behalen van een zwemdiploma. Hierdoor zijn zij minder veilig in het water en kunnen niet meedoen met hun leeftijdgenootjes bij zwemactiviteiten in/op/rond het water. Het vergroten van de ‘zwemveiligheid van kinderen uit arme gezinnen’ is dan ook een belangrijk en apart thema binnen het Nationaal Plan Zwemveiligheid.
Samen geven we ieder kind de kans op een zwemdiploma
Lokaal vraagt dit om gezamenlijke inzet van betrokkenen binnen de gemeenten, zwembranche en fondsen. Gelukkig ontstaan er steeds meer inspirerende praktijkvoorbeelden zoals; ‘Bartje leert zwemmen’ in Drenthe, het initiatief ‘gratis A diploma’ voor kinderen uit de wijk Feijenoord in Rotterdam, het zwemvangnet van Zwolle en het project ‘Ik Zwem Mee’ in Wageningen.
Directeur Alwin Heij van zwembad de Bongerd in Wageningen is mede initiatiefnemer van het project ‘Ik Zwem Mee’. Samen met andere partijen sloeg zwembad De Bongerd de handen ineen om te zorgen dat ook kinderen uit Wageningen van ouders met een laag inkomen hun zwemdiploma kunnen halen. Eind februari 2022 hebben alle betrokken partijen in het zwembad hun handtekening gezet onder het convenant en maken zo met het project ‘Ik Zwem Mee’ zwemles voor ieder kind toegankelijk. Vanaf dit voorjaar kunnen alle kinderen van 6 jaar uit deze gezinnen, beginnen met zwemles. Ook zo’n 180 kinderen tussen de 7 en 12 jaar die nog geen zwemdiploma hebben, krijgen de kans om de schade in te halen. Voor deze groep worden speciale zwemlessen verzorgd.
Alwin Heij is blij met het resultaat en de samenwerking: “Samen met stichting Olrik, Sportfondsen Wageningen, Solidez, gemeente Wageningen en ‘het ik doe mee fonds’ hebben we de handen ineengeslagen om dit mogelijk te maken. Dat kinderen kunnen zwemmen is natuurlijk van levensbelang voor als zij te water raken, maar ook voor hun sociale ontwikkeling is het belangrijk. Je wil niet dat kinderen worden buitengesloten bij feestjes of schoolreisjes omdat zij niet zwemvaardig zijn.‘’
Lokale stimulering van zwemveiligheid
Lokaal zijn er verschillende manieren waarop gemeenten zwemmen en zwemveiligheid kunnen stimuleren. Centraal staan hierbij de regelingen voor schoolzwemmen en de kindervangnetregelingen. Dit zijn maatregelen die gemeenten inzetten om de zwemvaardigheid van kinderen te verbeteren. Zoals subsidieregelingen of afspraken met een zwembad over een zwempakket voor mensen met een laag inkomen. Uit onderzoek van het Mulier Instituut in samenwerking met Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) blijkt dat bijna 70 procent van de ondervraagde gemeenten aangeeft een gemeentelijke regeling ter stimulering van zwemvaardigheid te hebben. Wel blijkt dat de invulling hiervan per gemeente erg uiteenloopt.
Binnenkort volgt de publicatie van verder verdiepend onderzoek naar dit onderwerp.