masterclass Struikelblokken zwemles als je autisme hebt (Patty van ’t Hooft)
In deze masterclass van twee keer een uur wordt er verdiept in kinderen met een autisme spectrum stoornis in relatie tot het leren zwemmen. Problemen met de sociale interactie en communicatie evenals beperkte zich herhalende gedragspatronen zijn de gemeenschappelijke kenmerken van een autisme spectrum stoornis. Hoe deze stoornis zich uit kan voor elk kind met autisme anders zijn maar binnen het leren zwemmen zie je herkenbare problemen op gedrag en motorisch leren die te verklaren zijn vanuit deze autistische kenmerken. Â Deze struikelblokken voor het leren zwemmen kunnen gedragsmatig en/of op motorisch leren zijn.
Als onvoldoende ingespeeld wordt op deze struikelblokken kan het voor het kind en de lesgever een lastig traject worden omdat ze elkaar onvoldoende begrijpen en het kind niet tot efficiënt leren kan komen. In deze workshop worden deze struikelblokken besproken specifiek gericht op autisme spectrumstoornissen. In deze masterclass leer je waar je op moet observeren en analyseren om je zwemles aan te kunnen passen aan de sociale- en leermogelijkheden van kinderen met autisme. Tussen de beide bijeenkomsten kunnen de deelnemers in hun eigen praktijk aan de gang met de verkregen kennis en in de tweede bijeenkomst is er ruimte om de ervaringen te delen.
Deze masterclass bestaat uit 2 delen, en heeft plaatsgevonden op 21 oktober om 10.30 uur en 4 november om 13.30 uur. Aan deze masterclass kunnen maximaal 20 personen deelnemen.