Watergewenning bij kinderen met autisme spectrum stoornissen – Patty van ’t Hooft
Tijdens de watergewenning leren kinderen de eigenschappen van water kennen die van invloed zijn op hun houding en beweging. Ze voelen opwaartse kracht, weerstand, golven en stroming. Tijdens de watergewenningsperiode zouden de kinderen zo zelfstandig, automatisch en adequaat mogelijk moeten leren reageren op situaties die je in het water tegenkomt. Een goede watergewenning is daarmee een voorwaarde voor het veilig en plezierig leren van zwemvaardigheden. Bij veel kinderen met Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) zie je een verminderde kwaliteit van bewegen waardoor dat aanpassen aan de eigenschappen van water niet vanzelf gaat.
In deze workshop gaan we in op de methodische opbouw van de watergewenning om deze zo passend mogelijk te maken voor kinderen met ASS, zodat ook zij vanuit een goede watergewenning, plezierig zwemvaardigheden kun leren.
Patty van t Hooft is docent aan de opleiding psychomotorische therapie en onderzoeker in het lectoraat Bewegen en Gezondheid van Hogeschool Windesheim in Zwolle. Zij heeft de opleidingen Fysiotherapie, Docent lichamelijke opvoeding en een master Psychomotorische therapie afgerond en binnen al deze opleidingen was haar afstudeeropdracht zwemmen gerelateerd. Ze werkt wekelijks in het water met kinderen met een autisme spectrum stoornis en ziet dat daar veel kansen liggen om deze kinderen toe te rusten voor deelname aan de Nederlandse zwemcultuur. Sinds 2021 doet ze onderzoek naar het effect van bewegen in water op de motorische en sociale ontwikkeling bij kinderen met autisme spectrum stoornissen. Daarnaast is zij eigenaar van Passend Bewegen, een coaching- en trainingsbedrijf.
Je kunt deze workshop volgen in ronde 1.