We gaan dit voorjaar door met het organiseren (en herhalen) van webinars en online masterclasses. Ben je geïnteresseerd? Klik dan op het webinar en/of de masterclass van je keuze en meld je aan.
We hebben verschillende mogelijkheden:
herhalingen van eerder gehouden webinars. Wel met de begeleider live in de chat! De kosten hiervoor bedragen € 5,- per persoon;
gratis webinars, verzorgd door medewerkers van de Nationale Raad Zwemveiligheid;
nieuwe, live, webinars. Deelnemers betalen € 25,- per persoon;
nieuwe masterclasses voor € 55,- per persoon (2 bijeenkomsten, kleine groepen en veel interactie/begeleiding).
Genoemde bedragen zijn exclusief btw.
Hieronder vind je het overzicht van geplande webinars en/of masterclasses. De webinars/masterclasses gaan ALLEEN door bij voldoende deelname.
Duur Een NRZ-webinar duurt over het algemeen 1 uur, een masterclass 2x 1 uur.
GRATIS webinar Cijfers over zwemmen en zwemonderwijs: wat weten we? – Jarno Hilhorst (Nationale Raad Zwemveiligheid)
In dit webinar krijg je een overzicht van cijfers en publicaties uit de afgelopen jaren over zwemonderwijs en deelname aan zwemmen. Naast enkele algemene gegevens over de bevolking wat betreft zwemmen en zwemveiligheid, gaan we specifiek in op zwemlessen voor kinderen en onderwerpen als startleeftijd, zwemlesduur, zwemdiploma’s, zwemlesmethode, (impliciet) motorisch leren en zwemvaardigheid na de diploma’s. Afhankelijk van de tijd en wat jij als deelnemer interessant vindt, kunnen we ook dieper ingaan op de beleving van ouders en kinderen zelf, op lesgeven aan jeugdige asielzoekers, op lesgeven aan kinderen met een beperking of gedragsprobleem en op schoolzwemmen. Daarbij stellen we vragen als: wat betekenen deze cijfers voor jou? Heb je inzicht in dit soort gegevens bij jouw locatie en is dat relevant of niet? En we bespreken waar we nog te weinig over weten en wat op de ‘Onderzoeks- en innovatieagenda’ moet komen te staan.
Aan dit live-webinar zijn geen kosten verbonden. Het webinar vindt plaats op 19 maart 2021 om 10.00 uur. Klik hier om je aan te melden.
Iedere lesgever heeft wel eens een kind in de les dat veelvuldig gedrag vertoont waar jij als lesgever of de andere kinderen in de groep last van hebben. Hoe pak je dat als lesgever aan? Steeds vaker hoor je dat je toch altijd positief moet blijven, maar dat is soms best lastig. En wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld? Hoe sluit je aan op de talenten van deze kinderen? In deze webinar delen we ervaringen en krijg je een aantal handvatten hoe om te gaan met het soms uitdagende gedrag van kinderen in de zwemles.
Dit webinar is een herhaling (MET live chat met de begeleider), kost € 5,- per persoon en vindt plaats op 19 mei 2021 om 11.00 uur. Meld je hier aan.
webinar Toezichthouden: tips, taken en veiligheid – door Mariska Hol
In dit webinar nemen we basiskennis met je door wat betreft toezichthouden in zwembaden. Centraal staat de zorg voor een veilige en plezierige zwemomgeving en hoe jij dat in de praktijk invult. Naast wet- en regelgeving bespreken we het toezichthouden vanuit een voorbeeldzwembad. Verder komt de 10/20 regel aan bod en behandelen we risicovolle situaties tijdens het recreatief zwemmen, zwemlessen en schoolzwemmen.
Dit webinar duurt 1,5 uur, is een herhaling, MET live-chat met Mariska Hol en vindt plaats op 19 april om 10.00 uur. Kik hier om je aan te melden.
Dit webinar is GRATIS voor keurmerkhouders en zwemlesaanbieders met de Licentie Nationale Zwemdiploma's. Overigen betalen € 5,- p.p.
webinar Uitdagend gedrag van kinderen tijdens de zwemles – door Karin Lagerweij (piece of kate)
Kinderen gedragen zich niet altijd zoals je wilt. In de zwemles zijn er regelmatig kinderen die druk, brutaal, tegendraads of zelf agressief zijn. Vaak is dat niet alleen voor jou lastig, maar ook voor andere kinderen in de groep. In dit webinar wordt nagegaan hoe je positief gewenst gedrag in de zwemles stimuleert. Het kan een uitdaging zijn om altijd positief te blijven. Maar als het lukt om hem of haar mee te krijgen verloopt de zwemles voor iedereen veel prettiger.
Dit webinar is een herhaling, met live-chat met Karin Lagerweij, kost € 5,- p.p. (excl. btw) en vindt plaats op 6 april 2021 om 20.00 uur. Klik hier om je aan te melden.
Leren zwemmen als je autisme hebt – Patty van ’t Hooft (Passend Bewegen)
Iedere zwemonderwijzer heeft wel eens te maken met kinderen in de zwemles met een vorm van autisme. Autisme is een neuropsychologische ontwikkelingsstoornis waarbij de manier van leren vaak op een andere manier gaat dan bij kinderen zonder autisme.
Dit webinar is een herhaling, met livechat met Patty van 't Hooft, kost € 5,- p.p. en vindt plaats op 10 maart 2021 om 10.00 uur. Klik hier om je aan te melden.
webinar Spelletjes met een doel (Katrien Lemahieu – Kataqua)
Ouders willen niet dat kinderen teveel tijd ‘verspillen’ door het doen van spelletjes tijdens de zwemles tot ze zien dat hierdoor veel onderdelen geleerd en geoefend worden. In deze webinar komen verschillende voorbeelden van leuke spelletjes aan bod die je met kinderen tijdens de zwemles kunt doen, telkens gekoppeld aan een specifiek leerdoel. Wellicht heb je zelf ook een spelletje dat plezier en leren in zich heeft? Deel die dan met je collega’s tijdens de webinar en en leer van de andere voorbeelden, dan maken we samen de zwemles nog leuker en vergroten we tegelijk het leerrendement.
Dit webinar is een herhaling, MET live chat met Katrien, kost € 5,- per persoon en wordt gehouden op:
GRATIS webinar Stagebegeleiders in zwembaden – Chantal Henkes en Jarno Hilhorst (Nationale Raad Zwemveiligheid)
Stagebegeleiders spelen een hele belangrijke rol in de beroepsopleiding, waar zowel jonge mbo-studenten als volwassen zij-instromers worden opgeleid tot (voornamelijk) Lifeguard zwembad of Lesgever Zwem-ABC. In deze webinar bespreken we de rol van de stagebegeleider en delen we ervaringen over wat goed gaat en wat niet. We delen daarbij resultaten uit een recente enquête onder stagebegeleiders in zwembaden en bespreken wat dit kan betekenen. Het gaat dan zowel om de wijze van examineren binnen de beroepsopleiding van de NRZ als om de samenwerking met docenten van opleidingsinstituten.
GRATIS webinar Veilig in zee met MDT – Brigitte Muller (Nationale Raad Zwemveiligheid)
Dit webinar gaat over ‘Veilig in Zee met MDT’ (maatschappelijke diensttijd), een initiatief van de NRZ en Reddingsbrigade Nederland. Jongeren zetten zich hierbij vrijwillig in voor de zwembranche en voor reddingsbrigades. Ze kunnen bijvoorbeeld ervaring opdoen als lifeguard op het strand of in het zwembad, assisteren bij zwemlessen, helpen bij de beveiliging van evenementen of bij reddingsacties, enzovoort. Zo krijgen jongeren de kans om hun talenten te ontdekken en te investeren in hun eigen toekomst. De jongeren halen aan het begin van het MDT traject hun EHBO diploma en deelnemende partijen worden gestimuleerd om de jongeren opleidingen en uitvoerende taken aan te bieden die aansluiten bij hun interesses. Wij hopen je tijdens dit webinar enthousiast te maken om te participeren in Veilig in Zee met MDT. Wellicht kom je in contact met jongeren die je voor langere tijd aan je organisatie kunt verbinden, maar in ieder geval kun je een belangrijke schakel zijn in de ontwikkeling en de kansen van de jongeren en het vergroten van de zwemveiligheid.
Dit live-webinar wordt verzorgd door Brigitte Muller. Er zijn geen kosten aan verbonden en vindt plaats op 6 april 2021 om 14.00 uur. Klik hier om je aan te melden.
webinar Wat leer je eerst? Drijven of voortbewegen? – Titeke Postma (Propulz.tP)
Drijven leren is voor veel kinderen lastig. ‘Ze’ blijven niet liggen. Ze durven niet. Ze gaan direct weer staan. Ze doen het alleen als je helpt. Het komt vaak voor dat kinderen lang in het eerste niveau blijven hangen omdat drijven niet lukt. In dit webinar wordt gekeken waar dat aan kan liggen. Beginnen we te vroeg met leren drijven? Moeten we misschien nadenken over andere methodische volgordes? Door eerst de nadruk op voortbewegen te leggen? Een webinar waar de relatie tussen de theorie van biomechanica en het ontwikkelen van vaardigheden vanuit zelfvertrouwen uitgebreid wordt besproken.
Dit webinar is een herhaling, MET livechat met Titeke Postma, kost € 5,- en vindt plaats op 17 maart 2021 om 19.30 uur. Klik hier om je aan te melden.
webinar Nationale Plan Zwemveiligheid; van ambitie naar actie! – Jarno Hilhorst
Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ), VSG en meer dan 30 andere partners willen met het Nationaal Plan Zwemveiligheid allerlei doelen bereiken in 2024, maar waar gaan we concreet mee aan de slag in 2021? Jarno Hilhorst (NRZ) geeft een toelichting op de acties en zal met name ingaan op de thema’s: voldoende deskundig personeel, fysieke en sociale veiligheid in zwembaden, schoolzwemmen en kennis- en innovatieagenda zwemmen en zwemveiligheid. Hoor de laatste inzichten, deel uw ervaringen en doe mee om antwoorden te krijgen op uw lokale vraagstukken.
Dit webinar wordt georganiseerd door VSG, vindt plaats op 19 mei van 10.00 - 12.00 uur. Voor meer informatie, kosten en aanmelden klik hier.
webinar Halliwick, kinderen met een motorische achterstand leren zwemmen – Patty van ’t Hooft
Leren zwemmen is leren omgaan met je houding en beweging in het water. Voor veel kinderen is dit omgaan met de eigenschappen van water niet vanzelfsprekend. Deze kinderen vinden het bijvoorbeeld moeilijk rust en evenwicht te vinden door de golven, de stroming en de wisselende opwaartse kracht in het water. Of ze ervaren problemen met de ademhalingscontrole. Meestal helpt een goed watergewenningsperiode maar als dat niet zo is dan kan de Halliwickmethode uitkomst bieden. Deze methode legt veel nadruk op verkrijgen van evenwicht in water en ademhalingscontrole. Bij deze methode leren kinderen spelenderwijs met allerlei evenwichtsproblemen in het water om te gaan, vooral door te proberen en ervaren. Kinderen met een motorische achterstand of beperking zijn gebaat bij deze stapsgewijze methode.
Dit webinar is een herhaling, met livechat met Patty van 't Hooft, kost € 5,- p.p. en vindt plaats op 24 maart 2021 om 10.00 uur. Klik hier om je aan te melden.
webinar Wat kies je? Tweetakt, drietakt of toch liever twee-eneenhalf? – Titeke Postma (Propulz.tP)
Welke uitvoering van de enkelvoudige rugslag en schoolslag wordt er in jouw bad aangeleerd? De drietakt, de tweetakt? Of eigenlijk een twee-eneenhalf-takt? In dit webinar worden de voor- en nadelen van deze verschillende uitvoeringen besproken. Moet je de ‘hakken’ (hielen) wel tegen elkaar laten ‘plakken’? Hoe kan het dat zoveel kinderen enkelvoudige rugslag met de knieën boven water zwemmen? Met welke uitvoering kun je de meeste stuwing ontwikkelen? Hoe kun je de enkelvoudige rugslag en schoolslag het beste aanleren? Het wordt een webinar waarbij je aan het nadenken wordt gezet over stuwing, motorisch leren én je eigen verwachtingen over een mooie technische uitvoering. Zet je schrap voor een interessante (chat) discussie!
Dit webinar is een herhaling, met livechat met Titeke, kost € 5,- p.p. en vindt plaats op:
Ieder jaar worden er door de NRZ enkele honderden branchecertificaten Lifeguard zwembad uitgegeven aan cursisten/studenten die slagen voor hun branche examen. Dit lijken er best veel, maar staat toch niet in verhouding tot de vele toezichthouders/lifeguards die (zonder het branchecertificaat) langs het bassin waken over de veiligheid van gasten. Het beeld is dat er, vooral in de zomermaanden, veel toezichthouders met een beperkte vooropleiding worden ingezet door zwembaden. We bespreken de inhoud van de opleiding gekoppeld aan wetgeving, cao’s en onderzoeksresultaten en denken samen na over wat er richting de toekomst anders en beter zou kunnen.