Ook dit jaar organiseren we weer de Dag van het Zwemonderwijs!
Het thema van deze dag is: ‘Werken als team’. Zonder samenwerking kom je niet zo ver als je samen komt. Een team weet samen meer dan teamleden apart. Iedereen brengt zijn eigen ervaring, kennis en visie in. Je kunt elkaar aanvullen en ondersteunen.
De Dag van het Zwemonderwijs vindt plaats op dinsdag 10 december in Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum in Zeist. Aan de hand van je zelf samengestelde programma kun je diverse masterclasses en workshops volgen. Na de lunch kun je genieten van een lezing door Arno Folkers. Deelname aan de Dag van het Zwemonderwijs verzekert je van inspiratie, nieuwe ideeën en concrete handvatten om je zwemlessen verder te verbeteren. En ook deze keer is er gelegenheid om (gratis) deel te nemen aan de digitale toets Examinator Nationale Zwemdiploma’s.
Kortom; doe nieuwe kennis op en ontmoet vakgenoten!
Zie hier de flyer.
Programma
Lezing: Arno Folkers
Arno Folkerts behoort tot een van de de meest gevraagde sprekers van Nederland. Met een unieke combinatie van humor en neurowetenschappelijke inzichten, spreekt hij over verandering, wendbaarheid en samenwerking. Zijn lezing zit vol humor, nadenkertjes, zelfspot en verrassingen. Een van de redenen dat je deze dag niet mag missen!
Workshops en masterclasses
Je kunt zelf je programma samenstellen uit een scala aan workshops en masterclasses. Een overzicht van alle masterclasses en workshops vind je hieronder.
Zie hier het complete programma in een schematisch overzicht.
MASTERCLASSES
Feedback geven vanuit een pedagogisch perspectief – Taco Knol
In deze masterclass neem ik je mee in wat ‘pedagogisch’ handelen is en wat dit voor jouw dagelijkse praktijk zou kunnen betekenen. We maken vooral de vertaling naar feedback geven.
Feedback is ontzettend belangrijk in een leerproces. Hoe beter we dit als instructeur kunnen, hoe beter, fijner en sneller het leerproces gaat. Dat is voordelig voor het kind. Maar zeker ook voor jou als instructeur!
Deze masterclass kun je volgen in ronde 1 + 2.
Omgevingswet – Job Canrinus (gem. Groningen) en Mariska Hol (NRZ)
Ben jij klaar om meer grip te krijgen op de praktische gevolgen van de Omgevingswet, specifiek hoofdstuk 15 Bal, en hoe dit jouw werk als zwemlesgever beïnvloedt? Deze masterclass is precies wat je zoekt!
Tijdens deze interactieve sessie leer je alles over de laatste ontwikkelingen in de wetgeving en hoe je deze effectief toepast in jouw dagelijkse praktijk. We duiken in de belangrijkste wijzigingen en je krijgt de kans om in groepjes aan de slag te gaan met het identificeren en beheersen van risico’s. Zo ga je niet alleen met meer kennis naar huis, maar ook met direct toepasbare vaardigheden.
Daarnaast bieden we volop ruimte voor interactie en vragen, zodat jij goed voorbereid bent om de nieuwe wetgeving moeiteloos te integreren in jouw werkzaamheden.
Schrijf je nu in en zorg dat je voorop blijft lopen in jouw vakgebied!
Deze masterclass kun je volgen in ronde 1 + 2.
Samenwerken is meer dan samen werken – Waldo Oosterhoff (101werkvormen)
Samenwerken is meer dan samen werken. In deze masterclass ervaar je welke vaardigheden de spatie tussen "samen werken" doen verdwijnen. Denk aan vaardigheden zoals luisteren, aanpassen, geven en nemen, overtuigen, inleven en nog meer. Door middel van werkvormen met een speels karakter, komen deze vaardigheden aan het licht.
Deze masterclass kun je volgen in ronde 3 + 4.
Leerlingsvolgsysteem – Titeke Postma (Propulz.tP)
Het is niet meer weg te denken uit de zwemlessen: het (digitale) leerlingvolgsysteem. Het heeft voordelen, maar we ervaren met z’n allen ook grote nadelen. De druk om te scoren is groot, de wens van de ouders om de vooruitgang van hun kind minutieus te volgen ook. Maar is het leerlingvolgsysteem daarvoor bedoeld? Het lijkt erop dat het leerlingvolgsysteem het doel is geworden in plaats van het middel. In deze masterclass gaan we terug naar de mogelijkheden van het systeem. Hoe laten we het positief voor ons werken? Welke afspraken moeten we maken als team? Wat vertellen we de ouders? Hoe kun je het beste resultaten van kinderen scoren in de lessen? Wat en wanneer scoor je? Al deze en andere vragen passeren de revue. Denk je mee?
Deze masterclass kun je volgen in ronde 3 + 4.
Daadkrachtig communiceren met ouders vanuit je professionele pet – Angelien van der Velden (Confriends)
De meeste gesprekken met ouders zijn leuk en verlopen soepel. Soms zijn gesprekken met ouders lastig en een uitdaging. Deze gesprekken kunnen dan gepaard gaan met emoties en spanningen, zowel bij jou als de ouder. Hoe zorg je als zwemonderwijsgevende dat je de regie houdt en professioneel overkomt tijdens deze lastige gesprekken? Welke tools kun je inzetten om in goed contact met de ouders te blijven en mismatch, weerstand en irritaties te voorkomen?
In deze praktische masterclass ga je actief aan de slag en krijg je handvatten die je meteen in je werk kunt toepassen. Praktische tools die jou kunnen helpen, zowel fysiek als mentaal stevig te staan tijdens lastige gesprekken. Kortom je gaat veel ervaren en doen, zodat je nog beter kunt afstemmen op ouders vanuit je professionele pet.
Deze masterclass kun je volgen in ronde 3 + 4.
WORKSHOPS
Innerlijke, interne en externe gastvrijheid in het Zwemonderwijs – Marjon Beltman
Gastvrijheid is meer dan alleen een vriendelijk gezicht.
In de sportbranche heb je als medewerker te maken met een diversiteit aan gasten en doelgroepen. Dat vraagt om mensenkennis en inlevingsvermogen, maar ook om oefening.
Mijn naam is Marjon Beltman, en tijdens de Dag van het Zwemonderwijs op 10 december a.s. geef ik een interactieve workshop speciaal voor zweminstructeurs en hoofden zwemzaken.
Met mijn achtergrond in de zwembadbranche en gastvrijheidsontwikkeling ga ik in op de uitdagingen die we tegenkomen bij het werken met o.a. ouders van zwemleskinderen.
In mijn workshop richt ik me op o.a. de volgende uitdagingen:
- Communicatie met ouders: Veel ouders hebben beperkte kennis van het leerproces tijdens zwemlessen, wat leidt tot frustraties en verkeerde verwachtingen. We bespreken hoe je hen beter kunt informeren en betrekken.
- Gastvrijheid en het stellen van grenzen: Gastvrijheid gaat hand in hand met het bewaken van grenzen. Vanuit mijn inzichten bespreek ik hoe je als instructeur vriendelijk maar duidelijk kunt zijn over de ontwikkeling van het zwemleskind, huisregels en/of veiligheid
- Gastvrij persoonlijk contact: In de steeds meer digitaliserende wereld is het persoonlijk contact met ouders afgenomen. Veel zwemlesgevers en toezichthouders geven aan dit onderdeel vaak als spannend of moeilijk te ervaren. Ik geef handvatten om met meer zelfvertrouwen in gesprek met te gaan met ouders.
- Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag: Agressie is nooit normaal, en als zweminstructeur moet je weten hoe je effectief omgaat met grensoverschrijdend gedrag. Ik bied tools die je zelfvertrouwen versterken en je helpen in lastige situaties.
Workshopopzet: Deze sessie is praktijkgericht en interactief. Door middel van praktijkvoorbeelden, groepsdiscussies en concrete tools, help ik je om direct toepasbare vaardigheden te ontwikkelen.
Mijn doel is om je te inspireren en te ondersteunen in het verbeteren van je communicatie met ouders en het verhogen van de gastvrijheidsbeleving, en niet te vergeten: je eigen werkplezier.
Deze workshop vindt plaats in ronde 1.
Hoe kom je op één lijn – voor zwemonderwijsgevenden – Marcel van Vendeloo
Een (uitvoerend) team heeft zo zijn eigen cultuur. Dat ontstaat in de jaren en verandert op onderdelen. Eén van de trends op dit moment is dat er een groot verloop is in het team en elke verandering geeft weerstand. Zowel in de relatie werknemer/werkgever als op de uitvoering en uitvoerbaarheid van jullie programma’s en producten, en vergeet niet jouw relatie met jouw collega’s.
Wat gebeurt er in een team doorgaans waardoor zowel de relaties als resultaten onder druk komen te staan. Wat gaan we er aan doen? Wat accepteren we wel en wat niet? Wie gaat hier een stap in ondernemen?
Als organisatie-coach neem ik je graag mee, vanuit de praktijk naar de theorie en andersom.
Het zou mooi zijn als ik vooraf een situatie (anoniem, als dat wenselijk is toegestuurd krijg (marcel@voor-uit-zicht.nl), waarmee ik) handvatten kan geven en verdiepend zaken kan aanhalen.
Deze workshop kun je volgen in ronde 1.
Grijp de kansen van baby-peuterzwemmen – Titeke Postma (Propulz.tP)
Baby-peuter zwemmen is (als het goed is) de start van een leven lang zwemmen. In deze workshop bespreken we aan de hand van 7 kansen hoe we deze activiteit zo succesvol mogelijk kunnen aanbieden. Aan de orde komen o.a. de eerste stappen op weg naar zwemveiligheid, het stimuleren van de motorische ontwikkeling, voorlichting geven aan ouders, de doorstroom naar de zwemlessen. Je mag alles vragen! Bereid je voor op uitwisseling en mogelijkheden ontdekken!
Interesse? Kies dan deze workshop in ronde 1.
Sociaal-emotionele veiligheid en lastgevend gedrag – Patty van ‘t Hooft (Passend Bewegen)
In een sociaal-emotioneel veilig lessituatie krijgen kinderen veel kansen om uit te proberen en om te leren. Als zwemlesgever ben je verantwoordelijk voor een sociaal-emotioneel veilig lesklimaat. Een kind met lastgevend gedrag kan de sociaal-emotionele veiligheid beïnvloeden. Omgekeerd kan een leeromgeving die sociaal emotioneel niet veilig is ook lastgevend gedrag oproepen. Tijdens deze workshop verkennen we de relatie tussen sociaal-emotionele veiligheid in de zwemles en lastgevend gedrag en onderzoeken we verschillende interventies om deze relatie positief te beïnvloeden.
Volg deze workshop in ronde 2.
Hoe kom je op één lijn als team – voor leidinggevenden – Marcel van Vendeloo
Hoe ideaal is een team dat jouw plannen en ideeën opvolgt precies zoals je zegt en bedoelt en dat het beoogde resultaat behaald wordt. Dat zou fantastisch zijn, toch ? De praktijk is HELAAS anders….. of is dat nou juist een aanwinst voor het team en het resultaat?
Als organisatie-coach en zwembadmanager weet en ervaar ik (netwerk) dat we vanuit onze leidinggevende positie het praktisch (makkelijk ?) vinden als we allemaal op die ene lijn (af-)gericht zijn.
Hoe zouden we wat meer invloed kunnen hebben op en in ons team?
Ik neem je graag mee, mogelijk aan de hand van jouw praktijkvoorbeeld, (mail me, vertrouwelijk, marcel@voor-uit-zicht.nl, welke stappen je kan nemen, maar ook de stappen die vooral in de huidige tijd, niet moet overslaan.
Deze workshop kun je volgen in ronde 2.
Ken jij jezelf? – Titeke Postma (Propulz.tP)
Zelfkennis helpt om gemakkelijker om te gaan met collega’s, ouders en de kinderen in de zwemles. Weet jij waar je goed in bent? Weet jij waar jij blij van wordt? Weet jij waarom jij je irriteert aan collega’s of kinderen in de zwemles? In deze workshop leer je aan de hand van een aantal praktische vragen en opdrachten jezelf beter kennen. Je ontdekt je allergieën, valkuilen én persoonlijke uitdagingen. Zodat je met (nog) meer plezier naar je werk gaat.
Deze workshop kun je volgen in ronde 2.
Leren zwemmen met een motorische achterstand – Hans Stroes
‘Als je kunt huppelen, dan kun je de schoolslag leren!’
Wanneer kan een kind de schoolslag leren? Wanneer is een kind eigenlijk aan zwemles toe? Hoe komt het dat leren zwemmen steeds meer moeite kost voor de jeugd van nu? Hoe kan je de motorische ontwikkeling van een kind bij de start snel inschatten?
In Nederland gaan kinderen al vrij jong op zwemles. Dat vraagt om een andere aanpak. Maar er is ook een groter wordende groep kinderen die ouder is en moeite heeft met het leren zwemmen doordat ze motorisch gezien achterlopen. Meestal door bewegingsarmoede (kinderen bewegen steeds minder en eenzijdiger m.n. door onze digitale samenleving en het minder buiten spelen), soms door een motorische beperking (bijv. kinderen met DCD ‘developmental coordination disorder’).
In deze workshop gaan we in op de motorische ontwikkeling, zwemvoorwaarden, kenmerken van veelvoorkomende achterstanden en de nieuwste inzichten m.b.t. het aanleren van nieuwe motorische vaardigheden. Zo lijken er aanwijzingen te zijn dat net leren met veel (technische) instructies vooraf voor deze kinderen minder effectief is dan ontdekkend leren of foutloos leren. Een workshop met veel voorbeelden die je de volgende dag al kan toepassen in je zwemles.
Hans Stroes
Hans heeft de ALO in Groningen gedaan, was jarenlang docent in het in het basisonderwijs, op ALO en PABO, is sinds 17 jaar eigenaar van scholings- en adviesbureau Stroes in Beweging, onderdeel van Alles in Beweging. Expert op het gebied van motorische ontwikkeling en motorische remedial teaching. Heeft meerdere publicaties op zijn naam. Geeft sinds 2010 ook scholingen aan zweminstructeurs.
Deze workshop kun je volgen in ronde 2.
Motivatie en lastgevend gedrag in de zwemles – Patty van ’t Hooft (Passend Bewegen)
Een gebrek aan motivatie bij kinderen kan leiden tot leer of gedragsproblemen in de zwemles. Omgekeerd kunnen leer en gedragsproblemen ook de oorzaak worden van een gebrek aan motivatie. Tijdens deze workshop bespreken we een aantal verklaringsmodellen rondom motivatie en verkennen samen hoe deze modellen te kunnen toepassen in de zwemlespraktijk.
Deze workshop kun je volgen in ronde 3.
Van brokkelbrein naar focus – Hulda Möller
Voor wie? Leidinggevenden en onderwijsprofessionals in de breedste zin
Zoals neuropsychiater Theo Compernolle zegt: “ Ons belangrijkste instrument om veilig, gelukkig en gezond te zijn, is ons brein”. Het probleem is alleen dat maar weinig mensen rekening houden met de gebruiksaanwijzing ervan.” En juist daar brengt deze workshop verandering in.
Want werk, continu op ‘aan’ staan; het vraagt veel van ons, het is daarom belangrijk dat je je brein leert ‘managen’ en breinfit houdt. Je krijgt in deze compacte workshop nieuwe tips aangereikt waardoor je in balans blijft, je aandacht kan versterken en voor flow kan zorgen. Je krijgt een inkijkje in je brein en concrete handvaten om deze breinkennis toe te passen in je dagelijkse werkpraktijk. We geven je inzicht in de wijze waarop de drie breinnetwerken van de student en van jezelf! (Het denkbrein, archiverend brein en reflexbrein) uit balans kunnen raken. Bovenal reiken we praktische tips aan over de wijze waarop je balans bij leerlingen (en jezelf!) kunt versterken waardoor de broodnodige aandacht makkelijker vast te houden is. Kortom praktische breininzichten om het brein en het welzijn van jezelf en je leerlingen beter te managen! (Gebaseerd op ons boek Van Brokkelbrein naar Focus) Een inspirerend programma op een fundament van neurowetenschappelijke kennis.
Deze workshop kun je volgen in ronde 3.
Toezichthouden in zwembaden: Veiligheid Voorop! – Mariska Hol (NRZ)
Sta jij aan de badrand en ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid van zwemmers? Dan is deze workshop een must voor jou!
Tijdens deze sessie leer je hoe belangrijk preventief toezichthouden is en krijg je de nieuwste inzichten over het gedrag van een drenkeling, zelfs als deze nog aan de oppervlakte blijft. We bespreken realistische casussen, voorbeelden en scenario’s van bijna-verdrinkingen, zodat je gevaarlijke situaties op tijd kunt herkennen en voorkomen. Daarnaast gaan we in op de recente wetgeving en wat dit betekent voor jouw dagelijkse werk in het zwembad.
Met praktische tips, nieuwe kennis en direct toepasbare handvatten zorgen we ervoor dat je nog alerter bent op de veiligheid van je bezoekers. Bewustwording en goede voorbereiding zijn essentieel.
Blijf een stap voor en schrijf je in!
Je kunt deze workshop volgen in ronde 3.
Zwemmen met nieuwkomers – Lisanne Koster (COA)
Tijdens de workshop zwemmen met nieuwkomers zal Lisanne Koster uitleg geven over het opzetten van zwemlessen voor nieuwkomers en het begeleiden van deze zwemlessen (cultureel en trauma sensitief werken). Lisanne werkt op het AZC in Dronten en heeft met het zwembad in Kampen verschillende zwemlessen opgezet voor nieuwkomers. Lisanne begeleid ook wekelijks de zwemles voor dames uit het AZC in Dronten.
Volg deze workshop in ronde 3.
Normeringssessie Schoolslag en Borstcrawl – Michael van den Beld (NRZ)
Ook de vertrouwde Normeringssessie wordt weer aangeboden op de Dag van Het Zwemonderwijs.
Vooral voor zweminstructeurs en examinatoren die nog niet zo lang in de zwembaden/zwemscholen werkzaam zijn, is deze Normeringssessie aan te bevelen. Maar ook voor de meer ervaren zwembadmedewerkers kan het zinvol zijn, aan de hand van getoonde filmpjes, te beoordelen of aan de minimale criteria wordt voldaan.
Deze sessie staat gepland in ronde 4.
Prikkel het brein van je leerlingen met de 6 breinprincipes – Hulda Möller
Voor wie? Zwemonderwijsgevenden
Wat is het geheim achter een zwemles of begeleiding waarbij je les beklijft en het geleerde echt blijft plakken? De wetenschap achter breinleren verklapt het antwoord: Door het toepassen van 6 breinprincipes:
- Focus,
- Herhalen,
- Emotie,
- Zintuiglijk rijk,
- Creatie en
- Voortbouwen
En dat is precies wat deelnemers leren tijdens deze inspiratieworkshop: Lessen worden niet alleen veel leuker, docenten bevorderen ook het leerrendement.
Je maakt tijdens deze workshop kennis met de 6 breinprincipes en krijgt handvaten en praktische tools per breinprincipe die direct toepasbaar zijn in je eigen praktijk.
Deze workshop wordt gehouden in ronde 4.
Kennismaking met het nieuwe beloningssysteem voor het Zwem-ABC: Mijn Zwemlesboek – Chantal Tolboom en Ellen Schripsema (NRZ)
Gekoppeld aan de Zwem-ABC karakters Aqua, Bella en Coco is er speciaal voor Licentiehouders Nationale Zwemdiploma’s een nieuw, universeel, beloningssysteem ontwikkeld in de vorm van een leuk doe- en verzamelboek om kinderen mee te nemen in het zwemlesavontuur. Er zijn maximaal 25 beloningsstappen (stickers) gedefinieerd en je kunt als organisatie zelf bepalen welke van deze stappen je inzet. Aan de hand van het gekozen aantal wordt jouw eigen stickerpagina gemaakt: dus maatwerk. Is dit mogelijk interessant voor jouw organisatie en wil je hier meer over weten? Wil je weten hoe je het beloningssysteem het beste in kunt zetten? Meld je dan aan voor deze sessie, we laten “Mijn zwemlesboek” graag aan jou zien!
Maak kennis met dit leuke boek in ronde 4.
Werken in een team met gebruik van het dilemmaspel – Henrica Bergsma
Hoe werk jij samen in jouw team en met de andere teamleden en wat ben je hiervoor nodig.
Open en eerlijke communicatie zijn de sleutelwoorden voor een optimale samenwerking
Tegen welke dilemma’s loop je, lopen jullie aan en hoe los jij, lossen jullie die op. Het oplossen van de dilemma’s helpt jullie zeker verder. Hiervoor gebruiken ik als tool het Dilemmaspel.
Maak duidelijke afspraken over de doelen en uitvoering.
Maak een duidelijke rolverdeling en werk met vaste procedures
Je, jullie zullen zien dat dit gaat werken en vier dan de successen met zijn allen.
Volg deze workshop in ronde 4.
Digitale toets Examinator Nationale Zwemdiploma’s-Zwem-ABC
Tijdens deze Dag van het Zwemonderwijs is het mogelijk om gratis de digitale toets te doen. Dit kan voorafgaand aan het programma of in ronde 1. Geef je keuze aan op het aanmeldingsformulier.
Kosten
De kosten voor deelname bedragen € 299,- voor Licentiehouders Nationale Zwemdiploma’s. Overige betalen € 325,-. Genoemde bedragen zijn exclusief btw.
Aanmelden
Meld je snel aan via het aanmeldingsformulier.