Op 6 juni a.s. vindt de Praktijkdag Zwemonderwijs plaats. Dit jaar op een andere locatie dan we gewend zijn, namelijk in zwembad Valkenhuizen in Arnhem.Op deze dag sta jij, als zwemonderwijsgevende, centraal, daarom is het thema:
‘Duik in kennis, zwem in vaardigheden: jouw dag, jouw groei!’
Er zijn tal van lezingen, masterclasses en workshops, waaruit je zelf je programma kunt samenstellen.
Lezing: werkgeluk!
‘Werken met passie en purpose creëert een omgeving waar geluk en succes hand in hand gaan. Niet alleen is werkgeluk een bestemming, maar ook de reis zelf. Het begint met het vinden van voldoening in wat je doet, maar bloeit pas echt wanneer je jouw passie en doel combineert met de uitdagingen van elke dag.’
Chatilla van Grinsven is een internationaal professionele basketbalspeler en is gedurende haar carrière een prominent lid van het Nederlands Basketbal Team geweest. Ze heeft in de loop der jaren talloze internationale onderscheidingen vergaard, zoals het NCAA Atlantic-10-conferentiekampioenschap, het Franse kampioenschap, Big-5 Player of the Year Award, Roosevelt Hunter Community Service Award en genomineerd voor de NCAA Woman of the Year Award in de Verenigde Staten. Dit eerbetoon onderscheidde aan unieke prestaties op educatief niveau, als ook haar onderscheidende vermogen op het basketbalveld en haar helpende hand in de gemeenschap. Je kent haar ook van tv: in 2021 deed Van Grinsven mee aan het RTL4-programma De Verraders, waarbij ze in de finale samen met Samantha Steenwijk als winnaar uit de bus kwam. Daarnaast was ze ook te zien in de SBS6-programma’s De Alleskunner, Code van Coppens: De wraak van de Belgen en The Big Balance en zie je haar nu in Hunted into the wild VIPS.
Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
09.00 uur Binnenkomst
09.30 uur Welkom
09.55 uur Ronde 1
11.05 uur Ronde 2
12.15 uur Ronde 3 en lunch
13.25 uur Ronde 4 en lunch
14.35 uur Ronde 5
15.45 uur Lezing Chatilla van Grinsven
Vanaf 15.45 Netwerken, borrel en hapje
Klik hier voor het schematische programma.
Hieronder vind je meer informatie over de lezingen, masterclasses en workshops
LEZINGEN
Onderzoek naar de meest effectieve methoden om kinderen te leren zwemmen – Carola Minkels
In deze lezing zal Carola Minkels uitleg geven over haar onderzoek naar de meest effectieve methoden om kinderen te leren zwemmen. Hoe kunnen we de motivatie van kinderen vergroten, zodat ze met meer plezier naar zwemles komen? In welke mate wordt de motivatie van kinderen al gestimuleerd tijdens zwemlessen in Nederland en wat zijn mogelijke verbeterpunten? Welk effect hebben instructievideo's op het leerproces van zwemmen tijdens de zwemles? En welke onderzoeken zijn er al gedaan naar het leren zwemmen? Deze vragen zullen worden behandeld tijdens de lezing.
Ben je geïnteresseerd en wil je hier meer over weten? Schrijf je dan vooral in voor deze lezing die verzorgd wordt door Carola Minkels in ronde 1.
Anders Kijken naar Kinderen in het Zwemonderwijs – Melanie Kastelijn (Anders Kijken naar Kinderen)
De Sensorische Informatieverwerking (SI) is het proces waarbij de hersenen en zintuigen samenwerken.
De zintuigen leveren adequate informatie aan uit het eigen lichaam en de omgeving. De hersenen bepalen de relevantie van deze zintuiglijke prikkels, verwerken, selecteren, integreren en waarderen deze informatie die via de zintuigen wordt opgenomen. In iedere activiteit van het leven zijn bewegen en zintuigen met elkaar verbonden.
De Sensorische Informatieverwerking van een kind speelt een belangrijke rol bij het leren zwemmen. Als je niet op je zintuigen kunt vertrouwen geeft dat een angstig en onveilig gevoel. Denk bijv. aan evenwicht en balans, zekerheid ten opzichte van de zwaartekracht, houdingsregulatie, (adequate evenwichtsreacties) mondmotoriek en ademhaling, lichaamsschema, alertheid, zelfbeeld en zelfvertrouwen. Maar ook aan het geluid in het zwembad, het licht, de geuren, beweging van anderen in het water, het water tegen je lichaam, het sociale aspect en nog veel meer.
In deze lezing vertelt Melanie Kastelijn, docent bij AKK en SI-therapeut wat je kunt waarnemen als zwemonderwijsgevende als er problemen zijn op het gebied van de SI. Ze is gespecialiseerd zwemonderwijzer en tevens ervaringsdeskundige. Dat maakt dat ze veel kan vertellen over praktijksituaties. Ze wil ons mee nemen in hoe het kan voelen, en vooral ook veel tips mee geven hoe ermee om te gaan.
Melanie verzorgt deze lezing in ronde 2 en is geschikt voor elk niveau.
Plezier – Titeke Postma (Propulz.tP)
‘Als ze maar plezier hebben! Dan komt het wel goed.’ We vinden plezier belangrijk, maar wat is plezier eigenlijk? In deze lezing ‘vol plezier’ staat deze vraag centraal. Bereid je voor op een uitdagend verhaal waarin je ontdekt waardoor jij en de personen om je heen in beweging komen. Een lezing met een helder doel: aan het eind heb je kant en klare handvatten om direct mee aan de slag te gaan in je eigen zwemlessen.
Nieuwsgierig geworden? Sluit je aan bij deze lezing in ronde 5.
MASTERCLASSES
Foutenanalyse nieuwe stijl – Titeke Postma (Propulz.tP)
Traditioneel zijn wij als lesgevers gericht op fouten in de bewegingsuitvoering. We willen fouten voorkomen en verbeteren en geven feedback die daarbij aansluit. Een hulp daarbij was en is ‘foutenanalyse’. Tegenwoordig zijn er allemaal redenen te bedenken om anders met ‘fouten’ in bewegingen om te gaan. Maar hoe dan? Dát is de foutenanalyse ‘nieuwe stijl’ die wordt geïntroduceerd in deze masterclass. Waar kijken we naar? Wanneer vinden we iets fout? Welke aanwijzingen geven we meestal? Zijn die zinvol? Hoe kun je het anders doen? Praat mee en ontdek nieuwe mogelijkheden om kinderen te helpen vaardiger te worden.
Deze masterclass is geschikt voor ervaren zwemonderwijsgevenden en volg je in ronde 1 en 2.
Zwemmen hoofd boven water / zwemmen hoofd onder water – Paul Leeuwenkuijl en Ronald van Driel (theorie én praktijk)
Ronald van Driel, Bewegingsagoog revalidatie centrum Klimmendaal te Arnhem / Paul Leeuwenkuijl, kinder Fysiotherapeut revalidatie centrum Klimmendaal te Arnhem
Beiden zijn we werkzaam in een revalidatiecentrum op de afdeling kind en Jeugd, waar wij kinderen met de leeftijd van 0 tot 18 jaar behandelen. Deze kinderen hebben uiteenlopende ontwikkelingsniveaus, van regulier onderwijs met rugzak tot speciaal onderwijs. Een groot deel van onze behandeling bestaat ook uit therapie in het water, gericht op met name zwemvaardigheid ( motoriek en lichaamsbesef in water).
Wij krijgen steeds meer verwijzingen van kinderen ter observatie, die in de zwemlessen vastlopen op motorisch vlak. Bij deze kinderen is dan vaak nog geen leerachterstand of een diagnose vastgesteld (kinderen starten met zwemlessen in Groep 1 of 2 basisschool).
Zwemles is vaak de eerste graadmeter waarbij problemen in de motoriek of leerontwikkeling worden vastgesteld.
Wij willen in deze masterclass met jullie ingaan over hoe de ontwikkeling van een kind verloopt, wat de invloed is van water en hoe je dit kan herkennen in het water. Daarnaast bespreken we met jullie de sensomotorische ontwikkeling van een kind. Wat zijn belangrijke onderdelen om voortgang in de zwemontwikkeling te realiseren.
- Wat heb je daar voor nodig?
- Waarom lopen kinderen vast?
- Hoe herken je blokkades?
- Wat is de invloed van de verschillende zintuigen?
Wij vinden het van belang dat problemen vroegtijdig herkend worden en hoe jullie daarop in kunnen springen of gericht om hulp kunnen vragen.
We hebben na het uur theorie ook nog een uur praktijk in het water. Daar willen we alle punten die in theorie aan bod zijn gekomen, bewust laten ervaren: wat doet water met jouw lichaam.
Neem naast je zwemkleding ook een zwembrilletje en een duikbril mee.
Het theoriedeel van deze masterclass volg je in ronde 1 en je gaat in ronde 2 het water in. Deze masterclass is geschikt voor elke lesgever.
Hoe ga je om met de verschillende communicatie stijlen van ouders? – Nicolette Smale
We weten allemaal dat er verschillende communicatie- en gedragsstijlen bestaan. Iedereen heeft zijn of haar voorkeursstijl. Onze stijl van communiceren wordt beïnvloed door verschillende factoren; de situatie (context) waar we in zitten, met wie we zijn, het onderwerp van gesprek, heb je een goede of een slechte dag, ben je moe, heb je stress, etc… Communiceren tussen verschillende voorkeursstijlen gaat soms vanzelf maar is ook wel eens keihard werken en ingewikkeld.
Voor de ouders van de kinderen op zwemles geldt bovenstaande uiteraard ook. Daarbij komt dat we beperkt de tijd hebben voor contact met hen en dat het hoofdonderwerp, hun kind, ouders per definitie niet objectiever maakt. Zie hier de ideale cocktail voor misverstanden, irritaties, frustraties en ontevredenheid bij alle betrokkenen.
In deze masterclass gaan we de ouders categoriseren. Welke typen zijn er? Hoe gedragen die zich dan? Wat vinden zij van ons als docenten? Hoe is hun beleving bij de zwemles? Welke vragen stellen zij? Wanneer vragen ze dat? Wat bedoelen ze precies? Wat is hun vraag achter de vraag? Ik heb een hele gave verrassing bij me deze keer die ons enorm gaat helpen….
Dus heb je een goeie dag, ben je uitgerust, durf je lekker te oefenen, wil je veel experimenteren en leren, meld je dan aan! Er zit humor in, spanning en je wordt lekker uit je tent gelokt en deze keer niet alleen door mij ?.
En dat alles in ronde 4 en 5.
Masterclass ontwerpen en arrangeren – Patty van ‘t Hooft (theorie én praktijk)
Deze masterclass staat in het teken van het ontwerpen van betekenisvolle activiteiten in het water. Activiteiten waarin je leerlingen denken dat ze aan het spelen zijn maar waarin jij als zwemonderwijzer ze een specifiek basiselement laat ervaren en ze er op speelse wijze mee laat oefenen. Er zal aandacht zijn om deze activiteiten zo impliciet mogelijk aan te bieden en ook de differentiatiemogelijkheden binnen de activiteit komen aan de orde. Je leert aanpassingen te doen zodat het voor alle kinderen mogelijk blijft zinvolle ervaringen op te doen. Het eerste deel van de masterclass is theorie over ontwerpen en deze direct toepassen op de ‘tekentafel’ . In het tweede deel gaan we het water in om uit te proberen of onze ontwerpen ook uitwerken als verwacht.
Deze masterclass volgt je in ronde 4 in de zaal en ronde 5 in het zwembad.
WORKSHOPS
Verboden voor rijtjes – Baukelien Kuiper
We kennen het allemaal. Rijtjes in de zwemles, kinderen die moeten wachten op hun beurt. Maar………het kan ook anders. Iedereen weet dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn en graag willen spelen. Laten we spelend leren gebruiken in onze zwemlessen en onze lessen vanuit die gedachte inrichten. Het kind op ontdekking, waarbij de instructeur het kind aanmoedigt, tips geeft of coacht.
In deze workshop (in ronde 1) neem ik je mee naar zwemles waarin kinderen experimenteren en uitgedaagd worden, zónder de rijtjes. Deze workshop is zeer geschikt voor de beginnende zwemonderwijzer, maar ook de ervaren zwemonderwijzer die nog niet op deze manier werkt, kan hier veel van leren.
Wat betekent de nieuwe omgevingswet voor jou in je dagelijkse werk – Mariska Hol (NRZ)
Wil jij meer inzicht krijgen in de praktische implicaties van de Omgevingswet (hoofdstuk 15 Bal) voor jouw dagelijkse werkzaamheden? Dan is deze workshop iets voor jou!
Tijdens deze informatieve sessie leer je meer over wat de nieuwe wetgeving jouw werk als zwemlesgever beïnvloedt. Van risico’s inventariseren tot toezichthouden of de invloed van de nieuwe parameters waterkwaliteit, wij brengen jou op de hoogte van wat je moet weten om goed voorbereid te zijn. Je gaat in deze sessie ook met elkaar in gesprek en er is ruimte tot het stellen van vragen.
Deze workshop is van belang voor iedereen en wordt gegeven in ronde 2.
Externe focus – Titeke Postma (Propulz.tP)
Het richten en vasthouden van aandacht van kinderen tijdens zwemlessen is een grote uitdaging voor lesgevers. Sommige kinderen zijn dromers, andere kinderen zijn bezig met van alles in de omgeving, behalve de ‘opdracht’. Bij motorisch leren kunnen we onderscheid maken tussen een interne en externe focus van aandacht. Uit onderzoek weten we dat een externe focus van aandacht de voorkeur verdient. Leren gaat efficiënter en leidt tot een sneller resultaat. In deze workshop kijken we wat dit betekent voor onze zwemlessen. Hoe werkt externe focus? En hoe kun je dit als lesgever gaan toepassen?
Deze workshop, die vooral bedoeld is voor ervaren zwemonderwijsgevenden, volg je in ronde 3.
Hoogbegaafd? Dat zie je zo! Of toch niet? – Sietske van der Worp
De kans is groot dat je al eens een hoogbegaafden in je zwemles hebt gehad. Herkende je ze? Weet je wat je kunt doen om ze te ondersteunen? In deze workshop ontdek je wat hoogbegaafdheid is en wat je daarvan zou kunnen merken tijdens de zwemles. Uiteraard krijg je handvatten om deze zwemmers te begeleiden tijdens je les en kun je al je vragen stellen.
Deze workshop wordt gehouden in ronde 3.
Zwemles voor volwassenen – Mariska Hol (NRZ)
Ondanks dat Nederland bekend staat als een waterrijk land, mogen we de volwassenen niet vergeten als het gaat om zwemvaardigheid. In deze workshop verkennen we de unieke uitdagingen en kansen die het lesgeven aan volwassenen met zich meebrengt.
Welke verschillen zien we tussen het lesgeven aan kinderen en volwassenen, en ontdek hoe je deze kennis kunt toepassen om volwassenen op een effectieve en motiverende manier te leren zwemmen.
Van het overwinnen van angst tot het aanpassen van lesmethoden, wij bieden praktische inzichten en strategieën om jouw zwemlessen voor volwassenen te verbeteren.
Mis deze kans niet om jouw expertise uit te breiden en een positieve impact te hebben op de zwemvaardigheid van volwassenen.
Mariska verzorgt deze workshop in ronde 4 en deze is vooral geschikt voor de beginnende zwemonderwijsgevende.
Zwemonderwijs aan kinderen met een visuele beperking – Martijn Vos (Koninklijke Visio)
Zwemmen is een sport die je op heel veel momenten en plaatsen zowel binnen als buiten kunt beoefenen. Ook voor mensen met een visuele beperking biedt zwemmen veel mogelijkheden, zowel als sportieve vrijetijdsbesteding of als wedstrijdsport. Zwemmen is misschien wel de enige activiteit die ze in vrijwel alle leeftijdsfasen zelfstandig kunnen beoefenen, zonder de weg kwijt te raken of het veld uit te gaan. De weg naar zelfstandig zwemmen is vaak wat wel langer, maar daar staat tegenover dat ze jaren lang profijt hebben van gezonde ontspanning, contact maken met anderen, delen van je passie, grenzen verkennen, participeren en samen plezier maken.
Wil je als instructeur of als buddy weten hoe je iemand die slechtziend of blind is tijdens het zwemmen kunt begeleiden en wil je zien hoeveel meerwaarde het heeft om te kunnen zwemmen met een visuele beperking? Geef je dan op voor de workshop!
Deze workshop is voor iedereen geschikt en wordt gegeven in ronde 5.
WORKSHOPS IN HET WATER
Borstcrawl aanleren – Edwin van Norden (GoNord)
Tijdens deze praktijkles gaan we kijken hoe we op een leuke speelse manier de borstcrawl gaan aanleren.
Ligging, benen, armen, ademhaling en combinatie komen terug in deze workshop. Welke attributen kun je gebruiken zodat het inzichtelijker wordt voor de kinderen en dat we het plezier/succes steeds laten beleven.
Edwin geeft deze praktijkworkshop, die geschikt is voor elk niveau, in ronde 1.
Stuurkaarten in de zwemles – Baukelien Kuiper
Je kent ze wel, de stuurkaarten met afbeeldingen van vaardigheden die we kinderen willen leren in de zwemlessen. Wist je dat er ook nog andere mogelijkheden zijn? Stuurkaarten met een kikker, olifant, en nog veel meer. In deze workshop ga je ervaren waarom en hoe we allerlei verschillende stuurkaarten kunnen gebruiken. Doe mee in het water en ontdek een diversiteit aan gevarieerde organisatievormen.
Deze praktijkworkshop is geschikt voor elk niveau en vindt plaats in het doelgroepenbad in ronde 3.
Maak van banen zwemmen een feestje! – Dave Klaassen (Met succes op zwemles)
Hoe zorg je ervoor dat kinderen in een 'positieve zwemflow' komen en aan het einde van de les zeggen: "huh, is de les nu al voorbij"? Dit is het grootste compliment dat je kunt krijgen na de les als lesgever.
Bij de beginnende niveaus binnen het zwemtraject wordt er vaak voldoende gespeeld, maar als kinderen 'naar het diepe' gaan is dit meestal gericht op de volgorde van de eindtermen.
Hoe kun je o.a. van het 'eindtermen-zwemmen' een feestje maken? Het is eigenlijk heel simpel als je weet hoe het werkt. Tijdens deze workshop krijg je ook een aantal primeur-spelen die in het nieuwste boek staan beschreven. (zwemboek komt uit in juni).
Meedoen in het water is een pré en de bedoeling.
Wat kun je verwachten?
- Lekker gezellig en actief mee doen in het bad.
- Direct te gebruiken speelse vormen voor jouw volgende les.
- Van jou de les, de leukste zwemles maken.
Dave Klaassen mede-oprichter van Met succes op zwemles staat voor: 100 % belevingswereld en plezierig leren.
Duik jij ook mee met deze praktijkgerichte workshop, die plaatsvindt in ronde 4.
Digitale toets gratis
En uiteraard is het ook nu weer mogelijk om de digitale toets Examinator Nationale Zwemdiploma’s gratis te doen.
Nieuw – nieuw – nieuw
Of je nu een beginner bent die de basisprincipes wil verkennen of een expert die dieper wil duiken, wij bieden workshops en masterclasses aan op verschillende niveaus. Bij elke workshop/masterclass staat vermeld voor wie deze bedoeld/geschikt is.
Neem het heft in eigen handen en stel je programma samen op basis van jouw behoeften. Jij bepaalt zelf wat je wilt leren!
Kosten
De kosten voor deze dag zijn € 325,- voor Licentiehouders Nationale Zwemdiploma’s, Licentiehouders Snorkelen en Survival en erkende organisaties Zwemvaardigheidsdiploma’s en € 350,- voor overige geïnteresseerden. Genoemde bedragen zijn exclusief BTW.
MELD JE SNEL AAN!
Deze dag wil je niet missen! Dus meld je snel aan via het aanmeldingsformulier.