Nationale Raad Zwemveiligheid Heel Nederland zwemveilig

Voorbeeld uit de praktijk: Waterveilig; kinderen aan slag

Zee, rivier en zwemplas: ze hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Hoe leer je kinderen waar het gevaar zit? Beter nog, hoe leer je ze omgaan met die risico’s, op een positieve manier? Het lespakket Waterveilig zet leerlingen van basisscholen op een speelse manier aan het denken over hun eigen veiligheid, én die van anderen.

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en speels. En de meeste kinderen houden wel van een uitdaging. Dat is precies waar het project Waterveilig op inspeelt, vertelt Hans van Rijssel van Stichting Dutch Lifeguards, een van de initiatiefnemers van Waterveilig.

Het lespakket zet kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool aan het werk: ze worden aan het denken gezet over wat te doen aan veiligheid in en om het water. Het lespakket stelt drie hamvragen aan de kinderen: wat kun jij, wat weet jij en wat doe jij. “Daarmee gaan kinderen en onderwijzers aan de slag”, vertelt Van Rijssel. “Doel: kinderen zelf laten ontdekken hoe ze kunnen zorgen voor meer veiligheid in en om het water. Voor henzelf, maar ook voor anderen.”

Naar het zwembad
Kinderen leren omgaan met water, dat doe je natuurlijk het beste ín het water. Basisscholen worden daarom gestimuleerd een zwembad te bezoeken. “Door het lokale zwembad te betrekken bij het lespakket Waterveilig, ervaren kinderen zelf hoe ze veilig het water in kunnen gaan. De praktijk versterkt de theorie. En het mooie is: kinderen weten dan meteen waar het zwembad is en hoe leuk het is om te zwemmen. Hoe meer kinderen zwemmen, hoe veiliger het water wordt voor iedereen.”

Waterveilig is een initiatief van verschillende organisaties die zich inzetten om verdrinkingen te voorkomen, waaronder ook Reddingsbrigade Nederland, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen. Stichting DutchLifeguards en de KNRM ontwikkelde het nieuwe lespakket speciaal voor kinderen. Van Rijssel: “Voor die doelgroep was er nog niets op deze manier. De bestaande programma’s waren afgestemd op volwassenen.”

En dan… reddend zwemmen
Dutch Lifeguards en de andere organisaties willen kinderen al jong interesseren voor reddend zwemmen. Waterveilig is een eerste stap in die richting. “We hopen kinderen enthousiast te maken voor het werk van de strandwacht, later als ze groot zijn”, vertelt Van Rijssel. “Het lespakket draagt daar aan bij, maar ook onze andere activiteiten. We hebben een programma ontwikkeld dat gericht is op reddend zwemmen, maar wel heel speels is, het  zwemles programma Jonge Redders. Kinderen voeren opdrachten uit en komen op een speelse manier in actie, bijvoorbeeld met surfboards. We zetten de kinderen zelf aan het werk, stellen de vraag ‘hoe zou jij het aanpakken?’. En uiteraard zorgen we ervoor dat ze goed kunnen zwemmen. Ook als er een inhaalslag nodig is omdat een kind het Zwem-ABC niet heeft.”

Tekort aan ‘binnen’water
Dutch Lifeguards heeft succes met de nieuwe aanpak, de toestroom van jongeren is flink gegroeid. “We zijn nu onder meer actief in Castricum, Katwijk, Wassenaar en Egmond en werken samen met de lokale zwembaden. In deze badplaatsen zijn er nu al wachtlijsten omdat het zwembad te weinig ruimte beschikbaar heeft.”

Van Rijssel ziet graag dat kinderen doorgroeien naar strandwacht, maar sommige jongeren maken andere keuzes. “Zij kiezen bijvoorbeeld voor de wedstrijdsport – ook goed natuurlijk, als ze maar zwemvaardig zijn én blijven.”

Meer informatie? Kijk hier.

Dit bericht is tot stand gekomen vanuit het kennisproject NL Zwemveilig.

Recente berichten

Meer Nieuws