Nationale Raad Zwemveiligheid Heel Nederland zwemveilig

Anders Kijken naar Kinderen in het Zwemonderwijs – Melanie Kastelijn (Anders Kijken naar Kinderen)

De Sensorische Informatieverwerking (SI) is het proces waarbij de hersenen en zintuigen samenwerken.
De zintuigen leveren adequate informatie aan uit het eigen lichaam en de omgeving. De hersenen bepalen de relevantie van deze zintuiglijke prikkels, verwerken, selecteren, integreren en waarderen deze informatie die via de zintuigen wordt opgenomen. In iedere activiteit van het leven zijn bewegen en zintuigen met elkaar verbonden.

De Sensorische Informatieverwerking van een kind speelt een belangrijke rol bij het leren zwemmen. Als je niet op je zintuigen kunt vertrouwen geeft dat een angstig en onveilig gevoel. Denk  bijv. aan evenwicht en balans, zekerheid ten opzichte van de zwaartekracht, houdingsregulatie, (adequate evenwichtsreacties) mondmotoriek en ademhaling, lichaamsschema, alertheid, zelfbeeld en zelfvertrouwen. Maar ook aan het geluid in het zwembad, het licht, de geuren, beweging van anderen in het water, het water tegen je lichaam, het sociale aspect en nog veel meer.

In deze lezing vertelt Melanie Kastelijn, docent bij AKK en SI-therapeut wat je kunt waarnemen als zwemonderwijsgevende als er problemen zijn op het gebied van de SI. Ze is gespecialiseerd zwemonderwijzer en tevens ervaringsdeskundige. Dat maakt dat ze veel kan vertellen over praktijksituaties. Ze wil ons mee nemen in hoe het kan voelen, en vooral ook veel tips mee geven hoe ermee om te gaan.

Melanie verzorgt deze lezing in ronde 2 en is geschikt voor elk niveau.

Recente berichten

Meer Nieuws