Nationale Raad Zwemveiligheid Heel Nederland zwemveilig

Struikelblokken voor kinderen met een autismespectrumstoornis (gedrag)

Struikelblokken voor kinderen met een autismespectrumstoornis (gedrag)

Leren zwemmen bestaat niet alleen uit motorisch leren, maar vraagt van de deelnemers ook sociaal gedrag. In eerste instantie is gekeken naar kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) en welk (moeilijk verstaanbaar) gedrag zij vertonen dat het leren zwemmen hindert.

Struikelblokken

Het veelvoorkomende gedrag is samengevat in de volgende ‘struikelblokken bij het leren zwemmen’:

  1. Niet het water in willen of niet de opdracht willen doen
  2. Schrikken bij onverwachte gebeurtenissen zoals spetters, golven etc.
  3. Niet aankijken bij de uitleg
  4. Niet onder water willen gaan
  5. Alleen maar onderwater willen zijn (waardoor het onduidelijk is of ze de instructie/het beweegvoorstel, doel, leerhulp en organisatie hebben begrepen)
  6. Externaliserend gedrag zoals fysiek of verbaal probleemgedrag vertonen

Moeilijk verstaanbaar gedrag uitgelegd

Moeilijk verstaanbaar gedrag komt niet alleen voor bij kinderen met autisme, maar ook bij andere kinderen die onvoldoende communicatieve vaardigheden hebben of die vanuit andere onderliggende problematiek onaangepast gedrag vertonen.

Meer over moeilijk verstaanbaar gedrag

Omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag: een handleiding

Moeilijk verstaanbaar gedrag roept vaak een negatieve reactie in je op. Op zich logisch omdat het kind met het moeilijk verstaanbare gedrag last geeft in de zwemles en jij als lesgever dat niet wil. Het is een natuurlijke reactie om het kind terecht te wijzen, te zeggen dat het moet stoppen of te bestraffen voor dat gedrag. Helaas helpt zo’n reactie niet.

Wat moet je dan wel doen? Gedrag veranderen is heel lastig, zeker in de korte tijd die je hebt in de zwemles. Maar je kan wél de zwemles zo inrichten dat het kind het ongewenste gedrag niet of minder nodig heeft.

We hebben 3 hulpmiddelen ontwikkeld om daarbij te helpen: informatiekaarten over de struikelblokken, een observatieschema en een handelingskaart.

Klik hier voor de 3 hulpmiddelen.

Deze hulpmiddelen zijn allemaal te downloaden in PDF, zodat je ze uit kunt printen en mee kunt nemen het zwembad in.

Veranderen van gedrag

Gedrag kun je niet zomaar veranderen en de zwemles is daarvoor ook geen geschikte plek. Wat je wél kan is de zwemles zo inrichten dat het kind het ongewenste gedrag niet of minder nodig heeft. De basisregel hierbij is tweevoud:

1. Neem het gedrag serieus

2. Complimenteren heeft meer effect dan straffen.

Meer over veranderen van gedrag

Categorieën

Je kunt op verschillende manieren bekijken en bepalen over welk struikelblok je meer zou willen weten. Ja kan via bovenstaande opsomming naar het struikelblok dat voor jouw leerling van toepassing is. Je kunt ook onderstaande categorisering bekijken waarin gedrag wat je observeert bij de leerling leidt naar de juiste informatiekaart voor jou.

Struikelblokken en aanvullende informatie

  • Struikelblokken voor kinderen met een lichamelijke/motorische beperking

    Hoe laat je kinderen met een leerprobleem bij het bewegen de mijlpalen bereiken die nodig zijn voor het leren zwemmen?Lees verder
    Meer over {{data.teaser_title}}