Nationale Raad Zwemveiligheid Heel Nederland zwemveilig

Struikelblokken voor kinderen met een autismespectrumstoornis (gedrag)

Struikelblokken voor kinderen met een autismespectrumstoornis (gedrag)

Leren zwemmen bestaat niet alleen uit motorisch leren, maar vraagt van de deelnemers ook sociaal gedrag. In eerste instantie is gekeken naar kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) en welk (moeilijk verstaanbaar) gedrag zij vertonen dat het leren zwemmen hindert.

Struikelblokken

Het veelvoorkomende gedrag is samengevat in de volgende ‘struikelblokken bij het leren zwemmen’:

  1. Niet het water in willen of niet de opdracht willen doen. (binnenkort online)
  2. Schrikken bij onverwachte gebeurtenissen zoals spetters, golven etc. (binnenkort online)
  3. Niet aankijken bij de uitleg. (binnenkort online)
  4. Niet onder water willen gaan. (binnenkort online)
  5. Alleen maar onderwater willen zijn (waardoor het onduidelijk is of ze de instructie/het beweegvoorstel, doel, leerhulp en organisatie hebben begrepen). (binnenkort online)
  6. Externaliserend gedrag zoals fysiek of verbaal probleemgedrag vertonen. (binnenkort online)

Informatiekaarten

Voor elk van deze struikelblokken zijn informatiekaarten gemaakt. De kaart geeft informatie over:

  • welk gedrag je observeert bij het kind;
  • wat de oorzaak van dat gedrag zou kunnen zijn;
  • hoe je daar als zwemonderwijzer mee aan de slag kunt gaan;
  • bij iedere informatiekaart zitten online ook video’s om de activiteit en/of het gedrag te verduidelijken.

De informatiekaarten zijn binnenkort te downloaden in PDF (via het blok links op deze pagina), zodat je ze uit kunt printen en mee kunt nemen het zwembad in.

Moeilijk verstaanbaar gedrag

Dit gedrag komt echter niet alleen voor bij kinderen met autisme, maar ook bij andere kinderen die onvoldoende communicatieve vaardigheden hebben of die vanuit andere onderliggende problematiek onaangepast gedrag vertonen.

Meer over moeilijk verstaanbaar gedrag

Veranderen van gedrag

Gedrag kun je niet zomaar veranderen en de zwemles is daarvoor ook geen geschikte plek. Wat je wél kan is de zwemles zo inrichten dat het kind het ongewenste gedrag niet of minder nodig heeft. De basisregel hierbij is tweevoud: neem het gedrag serieus en complimenteren heeft meer effect dan straffen.

Meer over veranderen van gedrag

Categorieën

Je kunt op verschillende manieren bekijken en bepalen over welk struikelblok je meer zou willen weten. Ja kan via bovenstaande opsomming naar het struikelblok dat voor jouw leerling van toepassing is. Je kunt ook onderstaande categorisering bekijken waarin gedrag wat je observeert bij de leerling leidt naar de juiste informatiekaart voor jou.

Struikelblokken en aanvullende informatie

  • Struikelblokken voor kinderen met een lichamelijke/motorische beperking

    Hoe laat je kinderen met een leerprobleem bij het bewegen de mijlpalen bereiken die nodig zijn voor het leren zwemmen?Lees verder
    Meer over {{data.teaser_title}}